تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۵

همشهری آنلاین: فرانسه و هند پنجشنبه توافقنامه‌ای را درباره همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای منعقد کردند.

خبرگزاری اتریش از پاریس گزارش داد، بدین ترتیب راه برای ورود شرکت‌های فرانسوی برای رقابت در بازار پرسود هند باز شد.

کنسرسیوم هسته‌ای آروا امیدوار است به زودی سفارش دهلی نو را برای ساخت دو راکتور فشار آبی اروپایی (EPR) دریافت کند.

این توافقنامه در حاشیه نشست نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه با مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند امضا شد. چند روز پیش مجلس نمایندگان آمریکا هم قانونی را به تصویب رساندند که ورود شرکت‌های آمریکایی را هم به بازار صادرات فن‌آوری هسته‌ای به هند میسر می‌سازد. این قانون منتظر تصویب سناست.

هند عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست. تحویل مواد شکافت‌پذیر و فن‌آوری هسته‌ای به هند از سال 1974 که این کشور اولین آزمایش اتمی خود را انجام داد، ممنوع شده بود. اولین هفته ماه سپتامبر این تحریم لغو شد.

علاوه بر آمریکا و فرانسه، کشورهای روسیه و ژاپن هم تلاش می‌کنند چنین قراردادهایی را با طرف هندی منعقد کنند. ظرفیت بازار هند برای خرید فن‌آوری هسته‌ای حدود 100 میلیارد دلار ظرف 15 سال آینده تخمین زده می‌شود.

فرانسه جزو پیشروها در بازار جهانی فن‌آوری هسته‌ای است. سارکوزی پیش از این با بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه قراردادهایی را برای ساخت راکتورهای هسته‌ای و همکاری در زمینه استفاده غیرنظامی از انرژی هسته‌ای منعقد کرده است. توافق اتمی با هند انتقادات بسیاری را در سطح جهانی برانگیخته است.[انتقاد به خاطر توافق هسته‌ای هند و آمریکا]