شهردار تهران با بیان اینکه باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ مترو تهران از همه کسانی که تلاش کردند چنین امکانی برای مردم تهران فراهم شود، تشکر کرد و افزود: در تهران  صحبت از سختی های متفاوت مانند ترافیک، مشکلات  حمل و نقلی،   آلودگی هواست. اشکالاتی از قبل موارد مطروحه در حوزه گازها و ذرات معلق که به سلامت آسیب می زند و مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب می کند؛ اما در تلاشیم آینده درخشانی را برای شهر به تصویر بکشیم و در این زمینه یک جهاد همگانی را برای فتح آن افق‌ها خواهیم داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل و نقلی است، افزود: برای  ترکیب سفر در شهر در سال ۱۴۲۰ سهم بیش از ۳۰ درصدی به مترو داده اند اگر همه خطوط  و  نیز خط اکسپرس مان تکمیل شود، عملا ۱۰ میلیون مسافر سهم مترو برای سال ۱۴۲۰ خواهد بود.

تکمیل ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده مترو

زاکانی ادامه داد: موقعی که چنین برنامه ای تنظیم شد  عملا توانایی های امروز وجود نداشت. امروز اما شرکت ها و مجموعه هایی که توانمندی کار در حوزه مترو را دارند به ۱۰ مورد نیز می رسند. در حوزه های مختلف پیشرفت کرده ایم و با یک خوداتکایی عمیق در این حوزه ها نیز گام‌های مهمی برداشته ایم.

شهردار تهران اضافه کرد: تکمیل ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده در مترو  امکان مناسبی را برای مردم فراهم می کند. هر چقدر سرعت افتتاح را بیشتر و  مدت این ۲۰ سال تعیین شده را کم کنیم، می توانیم شرایط مطلوبی را برای تهران در جهت آسایش مردم ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: اگر  مترو به ظرفیت ۱۰ میلیون حمل و نقل در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده  کاهش سفر در شهر انجام شود، سهم مترو از ۳۳ درصد نیز بیشتر می شود.

زاکانی یادآور شد: تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است و یک نم باران در تهران نشان می دهد که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا می کند، اما مشکلات موجود زیست مردم را سخت می کند. بنابراین تاکید بر حمل  و نقل عمومی برای ما مسجل است.

او بیان کرد: اتوبوس و مترو و تاکسی ویژگی های خاص خود را دارند و ما در تهران به هر سه  آنها نیاز داریم اما سهم مترو ویژه است. گرچه تاسیسات آن گران است اما میزان خدماتی که ارائه می کند نشان می‌دهد که بهترین جا برای سرمایه گذاری است.

هزینه ساخت هرکیلومتر مترو

شهردار تهران عنوان کرد: باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم. ساخت  هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز  تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم طرح هایی را دنبال می کنیم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی داشته باشیم.

زاکانی گفت: ۷ خط مترو ۱۵۰۰ واگن اضافی نیاز دارد و  منبع ۴ خط باقیمانده (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) که احداث خط ۱۰ آغاز شده؛ با امکان جدید باید تامین شود. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه را را انجام دهیم. ما سقف ۶ سال را گذاشتیم تا با مشارکت مردم و ظرفیت هایی که مترو  می تواند در اختیار بگیرد این کار را انجام دهیم تا مردم از این سرویس استفاده کنند.

او افزود: در اتوبوس و تاکسی بر نوسازی و بازسازی تاکید داریم و باید تا پایان سال با خرید اتوبوس و یا بازسازی برخی از اتوبوس‌ها، بخش دیگری از حمل ونقل تهران را حل کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: خط ۷ شمالی -جنوبی است و خط ۴ خط شرقی- غربی است. مناطق ۲ و ۶ و ۱۰ و ۱۱ از این ایستگاه منتفع می شوند و با این ایستگاه گشایش جدی در بحث مترو ایجاد می شود. همچنین  در خط ۵ که مسافرین از کرج به تهران می آیند، ایستگاه تقاطعی توحید، گشایش جدی برای توزیع مسافر در شمال و جنوب و شرق تهران فراهم می کند.

کمیسیون سوانح علت حادثه را خواهد گفت

زاکانی عنوان کرد: امروز با حادثه ای در خط ۵ مواجه بودیم و توفیق داشتیم که در صحنه حاضر شویم. کمیسیون سوانح علت حادثه را خواهد گفت. اما دو نکته در این باره بسیار مهم است. نخست اینکه این حادثه با لطف خدا با حداقل آسیب بود و نهایتا ۲ نفر به صورت ویژه تر تحت درمان قرار گرفتند و یک نفر باقیمانده در بیمارستان  نیز در حال ترخیص است، البته برای ما آسیب جزئی به یک نفر نیز مهم است. دوم اینکه باید امنیت را در بالاترین سطح مترو رعایت کنیم. لطف خدا بود که این حادثه با حداقل خسارت رخ داد. در حال حاصر نیز بازگشایی مسیر نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

او گفت:  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافر از ورد آورد به صادقیه  اختصاص دادیم و ۳۰ دستگاه اتوبوس نیز از کرج تهیه شد و برای بازگشت مسافران  نیز به ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای جبران خواهد رسید. بسیج همه این امکانات  برای جبران این حادثه نشان داد که نیازمند مترو و  توسعه آن هستیم.

درس‌های بسیاری از اتفاق صبح گرفتیم

شهردار تهران افزود: خودمان را مکلف به تامین امنیت می دانیم و از اتفاق صبح درس های بسیاری گرفتیم و باید با تمام وجود آن را جبران کنیم. باید توسعه مترو را سرعت و تسهیلات ویژه ای برای خط ۵ و سایر خطوط فراهم کنیم. در آستانه کار بزرگی هستیم که نیاز به تشریک مساعی همه دارد.

زاکانی بیان کرد: ایام فاطمیه است و امیدواریم خدمتگزار شایسته‌ای برای مردم عزیز باشیم.

در این مراسم علاوه بر علیرضا زاکانی شهردار تهران،  سجاد محمدعلی نژاد مدیر کل حوزه شهردار،   سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران،   مسعود رنجبریان شهردار منطقه ۶، رضا شرفی شهردار منطقه ۱۰، سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ و تنی چند از سایر مدیران شهری حضور داشتند.