تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر  ۳۵۶۰ معتاد متجاهر در ۲۱مرکز ترک اعتیاد اجباری استان خراسان رضوی اقامت دارند و از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، غلامحسین دلبری با بیان اینکه از جمع مددجویان مقیم ۲۱کمپ استان ۲۷۶۰مرد و ۸۰۰زن هستند، افزود: در بررسی وضعیت سنی، تحصیلی و اجتماعی معتادان متجاهر مراکز مشهد در پایان سال گذشته یک پژوهش آماری انجام شد که بر اساس نتایج آن ۳۰درصد این افراد بومی خراسان رضوی نیستند و از سایر استان‌ها به اینجا آمده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر تحصیلات ۱۲ درصد این افراد بی‌سواد هستند و ۳۳درصد تحصیلات ابتدایی دارند. همچنین ۳۴درصد آنها دارای مدرک متوسطه اول و ۱۹درصد دارای دیپلم هستند.

دلبری با بیان اینکه فقط ۲ درصد معتادان متجاهر دانشگاهی هستند، اظهار کرد: با جمع میزان برخی از این گروه‌ها نتیجه می‌گیریم که ۸۰درصدشان بی‌سواد هستند یا تحصیلات زیر دیپلم دارند. پژوهش ما نشان می‌دهد ۴۲درصد این افراد را کودکان و جوانان تشکیل می‌دهند و ۳۷درصد افراد میان‌سال هستند. همچنین ۲۱درصد از معتادان متجاهر مراکز یاد شده، در سنین ۵۰سال به بالا هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: یک سوم این افراد مجرد بوده‌اند و ۷۰درصد دیگرشان تأهل دارند که از بین متأهلان ۳۰درصدشان در حال متارکه با همسران‌شان بسر می‌برند.

دلبری حوزه اشتغالی اکثریت مطلق این افراد را کارگر ذکر کرد و گفت: در این میان ۵۵درصد کارگر ماهر یا استاد کار و بقیه کارگر ساده یا فاقد مهارت شغلی هستند. ۲۰درصد این افراد خود را در هنگام دستگیری بیکار اعلام کرده و ۱۵درصد که شامل خانم‌ها می‌شوند، شغل خود را خانه‌دار عنوان کرده‌اند. از بین سایران ۶۵درصد در مشاغل خدماتی و یک درصد در ادارات دولتی مشغول کار بوده‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: ۶۶درصد معتادان مواد مورفین و آمفتامین را ترکیبی مصرف می‌کرده و ۳۰ درصدشان فقط مصرف مورفین داشته‌اند. فقط ۵درصد آنها آمفتامین خالص مصرف می‌کرده‌اند.

وی درباره وضعیت مراکز ترک اعتیاد استان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴هزار معتاد متجاهر در ۲۱مرکز ترک اعتیاد استان استان ساماندهی شده‌اند و در کل این مراکز حدود ۲۰میلیارد تومان مطالبات معوق برای پیمانکاران وجود دارد.

دلبری افزود: انتظامات و امنیت مراکز بر اساس برآورد نیروی انتظامی تا پایان سال جاری حدود ۴ میلیارد تومان هزینه دارد که هنوز رایزنی برای تأمین منابع این هزینه بین نهادهای دست‌اندرکار و اعضای شورای هماهنگی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای بهزیستی ۳۰ درصد معتادان متجاهر مراکز استان غیربومی هستند و از سایر استان‌ها به خراسان رضوی آمده‌اند، اظهار کرد: موضوع ساماندهی و بازتوانی معتادان متجاهر، پیچیدگی‌ها و جوانب مختلفی دارد که امسال با هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط، وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد و امیدواریم به راهکار قطعی، جامع و پایدار برای این بحث دست پیدا کنیم که این پروژه‌ بزرگ را با موفقیت در استان به پایان برسانیم.