کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالال کشورهای اتحادیه اروپا به طور کامل واکسینه شده‌اند و به هدفی که در ابتدای سال اعلام شد، رسیده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل رویترز اعلام این رقم شاخصی مهم برای راهبرد واکسیناسیون اتحادیه اروپا است که در ابتدای شروعی آهسته داشت، اما این رقم میانگین تفاوت‌های عمده میان کشورهای اروپایی از لحاظ پوشش واکسیناسیون را پنهان می‌کند؛ در حالیکه برخی از کشورهای این اتحادیه از هدف  ۷۰ درصد فراتر رفته‌اند، کشورهای دیگر در منطقه فقیرتر شرقی آن فاصله بسیاری با این هدف دارند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی در این باره نوشت:‌«۷۰ درصد بزرگسالان در اتحادیه اروپا به طور کامل واکسینه شده‌اند. می‌خواهم از افراد بسیاری که باعث تحقق این دستاورد بزرگ شدند، تشکر کنم.»

این کمیسیون در ماه ژانویه (‌بهمن) اعلام کره بود «کشورهای عضو تا پایان تابستان ۲۰۲۱ باید دست کم ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالشان را واکسینه کنند.»

این پیام به این معنا تفسیر شده بود که هر یک از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید تا ماه سپتامبر(شهریور) باید به این هدف برسند. اما بررسی اسناد نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای که نگران بودند نتوانند به این هدف برسند، در جلسات داخلی از این هدف‌گذاری کمیسیون انتقاد کرده بودند.

اکنون این بلوک کشورها در مجموع ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالش را واکسینه کرده است که به معنای آن است که دست کم ۲۵۵ میلیون نفر یا دو دوز واکسن‌های فایزر/بیونتک، آسترازنکا یا مدرنا یا یک دوز واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند.

اما وضعیت از لحاظ پوشش واکسیناسیون در میان تک‌تک کشورها تفاوت‌های عمده‌ای دارد.

داده‌های «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اروپا» (ECDC)، یکی از سازمان‌های اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که کشور جزیره‌ای مالت در جنوب اروپا بیش از ۹۰ درصد جمعیت بزرگسالش را واکسینه کرده است.

بر اساس ارقام این مرکز، ایرلند و پرتغال نیز بیش از ۸۰ درصد جمعیت بزرگسالشان را واکسینه کرده‌اند و پوشش واکسیناسیون در فرانسه نیز بالای ۷۰ درصد است.

در مقابل در شرق اروپا، بلغارستان فقط یک پنجم جمعیت بزرگسال و رومانی حدود ۳۰ درصد بزرگسالانش را واکسینه کرده است. کراوسی، لاتویا، اسلوونی و اسلواکی نیز حدود نیمی از جمعیت بالای ۱۸ سالشان را ایمن کرده‌اند.

فون در لاین در توئیتش نوشت: «ما باید پیشتر برویم! لازم است شمار بیشتری از اروپائیان واکسینه شوند و لازم است ما به واکسیناسیون بقیه کشورهای جهان هم کمک کنیم.»