قدمت محله به گفته اهالی آن به حدود ۶۰ سال قبل برمی‌گردد.

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: محله «علی‌آباد پاکدانه» که در گذر سال‌ها به‌تدریج بافت مسکونی‌اش را از دست داده و با آغاز فعالیت کارگاه‌های تراشکاری، آهنگری، نجاری، تولید مبلمان و... به یک راسته صنعتی تبدیل شده است. حدود ۳۰۰ کارگاه‌ریز و درشت با بیش از ۶۰۰ نیروی کار در اینجا فعالیت دارند و تعداد اندکی سکنه هنوز در آن ساکن هستند. گلایه اهالی این محدوده از منطقه ۱۹ نسبت به وجود مشکلاتی همچون آسفالت نامناسب، تجمع پسماند، کاهش امنیت در محله و...  بهانه‌ای شد تا سری به این راسته صنعتی بزنیم و در جریان مشکلات آن قرار بگیریم.

بخشی از محله اسماعیل‌آباد است و در حاشیه بزرگراه آیت‌الله سعیدی نبش بزرگراه آزادگان قرار دارد. ابتدا تا انتهای خیابانی که به محله علی‌آباد پاکدانه (علی‌آباد غربی) معروف است، پر از کارگاه‌های‌ریز و درشتی است که هریک به فعالیتی خاص می‌پردازند. یکی از ساکنان قدیمی این محله که به خوبی در جریان تاریخچه اینجا و مشکلاتش قرار دارد با بیان اینکه این محله از سال ۱۳۴۳ شکل گرفته است،

می‌گوید: «اینجا بافتی مسکونی داشت و برخی ساکنان آن به مرور زمان برای کسب درآمد ابتدا به شغل مرغداری روی آوردند، اما با انتقال مرغداری‌ها به خارج از شهر، سوله‌هایی که بلاتکلیف مانده بودند به کارگاه‌های صنعتی تبدیل شدند. اینجا حدود ۳۰۰ کارگاه صنعتی در انواع و اقسام مشاغل تراشکاری، آهنگری، نجاری، تولید مبلمان، آسانسورسازی، در و پنجره‌سازی، تراشکاری و... فعالیت دارند. اکنون حدود ۶۰۰ نفر در این راسته مشغول به کار هستند که علاوه بر کارکنان محلی بسیاری از صاحبان تولیدی و کارگران آن از نقاط مختلف شهر و حتی اطراف شهر هستند.  
«نورالله احمدی» در ادامه به این موضوع که بافت غالب این محدوده صنعتی است، اما تعداد محدودی از واحدهای مسکونی هنوز در اینجا باقی مانده‌اند، اشاره می‌کند و درباره خواسته‌ها و دغدغه‌های مهم صنعتگران و ساکنان این محله می‌گوید: «بحث کمبود روشنایی این راسته صنعتی موضوعی است که هنوز پاسخی از اداره برق بابت آن دریافت نکرده‌ایم.

متأسفانه هیچ پایه چراغی در اینجا وجود ندارد و اگر مالکان خودشان جلو ملک‌شان لامپ روشنایی نگذارند اینجا برهوت است، این درحالی است که چراغ‌ها هم اغلب شبانه دزدیده می‌شوند. این موضوع امنیت شهروندان به‌خصوص کارگرانی را که گاهی مجبورند در ساعات تاریکی در این محل‌ تردد کنند تهدید می‌کند.»

  • وقتی همه مشکلات آوار می‌شود
اکبر خزائی/ساکن قدیمی محله

«احمد مومیوند» ۴۰ ساله، که از ۱۰ سال پیش در کارگاه تولید صنایع مفتولی فعالیت می‌کند، در باره مشکلات این محدوده می‌گوید: «توسط برادرم با این حرفه آشنا شدم و از حدود ۱۴ سال قبل در این محدوده فعالیتم را شروع کردم و در این حرفه ماندگار شدم. امنیت پایین این محله و بروز حوادثی همچون خفت‌گیری و... یکی از مشکلات مهم ما در این راسته صنعتی است. مورد دیگر به پسماندهای حاصل از کارگاه‌ها مربوط می‌شود که متأسفانه آن‌طور که باید جمع‌آوری نمی‌شود.» 
«اکبر خزائی» تولیدکننده‌ای که از سال ۱۳۴۶ ساکن این محله است و در این راسته کارگاه رنگ کوره دارد، با بیان اینکه در قدیم کشاورز بوده و بعد از سکونت در نقاط مختلف شهر و اطراف شهر در نهایت به این محله آمده است، می‌گوید: «آن روزها اینجا خاکی بود و آب و برق نداشت. اکنون از برق شهری برخورداریم، اما روشنایی محله ما کافی نیست و امنیت آن خیلی پایین است. به دلیل خلوتی سال‌های قبل اینجا به پاتوق معتادان هم تبدیل شده بود، اما خوشبختانه با همکاری شهرداری منطقه این مشکل تا حدودی رفع و از این نظر اوضاع بهتر شده است.»

او در ادامه به چاله‌هایی که در نقاط مختلف خیابان دیده می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از درخواست‌های مهم اهالی این راسته صنعتی اجرای روکش آسفالت است. خودروهایی که روزانه مجبورند از این محدوده عبور کنند در چاله افتاده و آسیب می‌بینند. از سامانه ۱۳۷ شهرداری پیگیری کرده‌ایم. می‌گویند چشم درست می‌شود، اما هنوز مشکل باقی است.»
  «حسین مؤمنی» تولیدکننده دیگر این محدوده می‌گوید: «یکی از معضلات این راسته صنعتی وجود خاک اره و چوب‌های پسماند در معابر است که متأسفانه به موقع جمع‌آوری نشده و برخی مواقع آتش زده می‌شوند که موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «اجرای آسفالت، جدولکاری معابر و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دیگر موضوعات مرتبط به اینجاست که رسیدگی مسئولان را می‌طلبد.»

  • معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۹/جمع‌آوری پسماندهای صنعتی به عهده نیروهای این اداره نیست


معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۹، در رابطه با معضل تجمع پسماند در این محدوده از منطقه ۱۹ می‌گوید: «باتوجه به اینکه اینجا به یک محدوده صنعتی تبدیل شده، پسماندهای آن نیز بیشتر ضایعات صنعتی همچون خاک اره و... است.

با وجود اینکه شهرداری جایی برای انتقال این ضایعات ندارد و از سوی دیگر فقط جابه‌جایی و انتقال پسماندهای خانگی وظیفه نیروهای خدمات شهری است، اما تاکنون به سختی این کار را عهده‌دار شده است. جمع‌آوری پسماندهای صنعتی به عهده گاراژها و تولیدکنندگان آن محدوده است و نیاز است برای این کار هیئت مدیره این راسته صنعتی تصمیم بگیرد و این پسماندها را به جایگاه‌های مجاز خارج از شهر انتقال دهد.»

«مجید صبوری» در ادامه درباره درخواست شهروندان برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌گوید: «اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در منطقه ۱۹ وجود ندارد و اکیپی که از شهرداری مرکز اعزام می‌شود روزانه از ساعت ۶ تا ۱۱ در منطقه حضور دارد. اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در ساعات حضور براساس پیام‌های ثبت شده در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ سگ‌های آلوده را جمع‌آوری می‌کنند و بعد از انگل‌زدایی و عقیم‌سازی به طبیعت بازگردانده می‌شوند. متأسفانه اگر خارج از این ساعات با ما تماس گرفته شود امکان مراجعه به محدوده‌های معرفی شده را نداریم.»

وی در ادامه به نقاط حاشیه‌ای و محصوری که در منطقه وجود دارد و جمع‌آوری سگ‌ها از این محدوده کار راحتی نیست، اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از سگ‌های این حوالی از سگ‌های نگهبان انبارداران و گاراژداران هستند و مالک شخصی دارند و مداخله نیروهای ما مشکلات دیگری را به بار خواهد آورد.» وی در رابطه با تقویت سیستم‌های روشنایی این محدوده می‌گوید: «تقویت سیستم‌های روشنایی بوستان‌های منطقه فقط به عهده ماست و در این زمینه باید اداره برق وارد عمل شود.»

  • معاون فنی و عمران منطقه ۱۹/آسفالت معابر بررسی و اجرا می‌شود


«محمدمهدی گندمی» معاون فنی و عمران منطقه ۱۹، درباره رسیدگی به مشکلات آسفالت معابر این راسته صنعتی این‌طور پاسخ می‌دهد: «بررسی‌های لازم در این محدوده از منطقه انجام می‌شود و در صورت نیاز به آسفالت و جدولکاری این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد.»