مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال سایت پرنده‌نگری هشیلان تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این سایت در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، حدود ۱۰ سالی از آغاز احداث سایت پرنده‌نگری هشیلان می‌گذرد. در اوایل، سایت پیشرفت‌های خوبی از لحاظ فیزیکی داشت، اما طی چند سال اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و ساخت آن متوقف شده است. این سایت در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر در دامنه کوه خورین، در محوطه تالاب صدجزیره هشیلان قرار دارد و راه‌اندازی و تجهیز آن بی‌تردید می‌تواند رونق ویژه‌ای از لحاظ پژوهشی و گردشگری در منطقه هشیلان ایجاد کند.  

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه با بیان خبر اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل نهایی و بهره‌برداری سایت هشیلان به همشهری آنلاین گفت: این میزان اعتبار با پیگیری‌های بسیار از محل اعتبارات ملی امسال به این سایت اختصاص داده شده است.  

فریدون یاوری تأکید کرد: تا پایان سال جاری سایت پرنده‌نگری هشیلان تکمیل خواهد شد.   

وی افزود: بعضی تعمیرات جزئی نمای بیرونی و حدود ۱۰، ۱۵ درصد کارهای فضای داخلی پروژه باقی‌مانده است که با تکمیل این ریزه‌کاری‌ها به‌دنبال تجهیز آن خواهیم رفت.

این مسئول ادامه داد: پس از تکمیل ساختمان سایت قرار است امکانات و تجهیزات مورد نیاز ازجمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود. همچنین قرار است در این سایت کتابخانه و استراحتگاه نیز راه‌اندازی شود.

یاوری سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کارهای مطالعاتی، پژوهشی و گردشگری دانست و بیان کرد: عموم مردم به تناسب نیاز می‌توانند از امکانات این سایت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تالاب هشیلان تالابی منحصربه‌فرد در کشور است. این تالاب در زمستان محل زندگی پرندگان مهاجر بسیاری است. همچنین گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی در این منطقه دیده و یافت می‌شوند که بی‌نظیرند.  

مدیرکل محیط زیست استان درباره وضعیت فعلی آب این تالاب نیز گفت: خشکسالی امسال و سال‌های گذشته بر میزان آب این تالاب بی‌تأثیر نبوده، اما با وجود تهدیدهایی چون خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز، در حال حاضر وضعیت تالاب از نظر میزان آب موجود در آن خوب و قابل قبول است.

 تالاب هشیلان در چند سال گذشته به طور کامل خشک شد و از طریق تانکر به آن آبرسانی و گونه‌های جانوری‌اش را حفظ کردیم.

منبع: همشهری آنلاین