تجربه نشان داده که همیاری و مشارکت مردمی نقش زیادی در کاهش مشکلات و ایجاد امکانات مورد نیاز شهروندان دارد.

شورایار محله ۱۷ شهریور و دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ با بیا ن این مطلب می‌گوید: «امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشارکت نیکوکاران در ساخت مدارس جدید در محله‌ها هستیم. همان‌طور که می‌دانید گرایش اغلب دانش‌آموزان دوره متوسطه به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای است و با توجه به اینکه در محدوده منطقه ۱۸ تنها ۱۴ هنرستان فنی و حرفه‌ای وجود دارد، همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته‌ها نمی‌توانند از این فرصت برخوردار شوند، چراکه در پذیرش هنرجویان فنی و حرفه‌ای محدودیت‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آن ظرفیت پایین مراکز آموزشی و عملی فنی و حرفه‌ای است.»
یکی از ویژگی‌های ممتاز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در منطقه ۱۸، تنوع رشته‌هاست که به عقیده پاکند این فرصت را فراهم می‌آورد تا دانش‌آموزان با توجه به سلایق، علایق و توانمندی خود رشته فنی و حرفه‌ای را انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند.
شورایار باسابقه محله ۱۷ شهریور عنوان می‌کند که اکنون در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای منطقه ۱۸ رشته‌هایی چون گرافیک، طراحی، فیلمسازی، انیمیشن، گلدوزی، خیاطی، تراشکاری، قطعه‌سازی، پرورش گل و گیاه، تربیت‌بدنی، ورزش و... وجود دارد که هر سال یک تا ۲ رشته نیزبه تناسب نیاز مخاطبان و شرایط هنرستان‌ها وارد چرخه آموزش می‌شود. کریم پاکند ضمن قدردانی از مجمع خیّران مدرسه‌ساز و اداره کل نوسازی شهر تهران از افراد نیکوکاردعوت می‌کند تا از محله‌های محروم منطقه ۱۸ بازدید کنند تا فرصت ساخت مدارس و به‌ویژه هنرستان‌های جدید در این مناطق نیز فراهم آید.