بازار سرمایه تهران امروز یکی از شگفت‌ترین روزهای خود را در چند سال گذشته تجربه کرد؛ روزی سرشار از نمای قرمز مایل به سبز بورس، اعتراض تکراری سهامداران زیان‌دیده، جلسه اضطراری در مجلس برای دادن تنفس مصنوعی به بازار، یک استعفای نوبرانه و تایید و تکذیب‌های عجیب و غریب.

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی حساب آمار منفی‌های بورس از دست همه در رفت و نمای سرخ و خونین پایانی بازار روزانه به همنشین همیشگی مردم زیان‌دیده تبدیل شد، کم‌کم شاخک‌ها به جنبش درآمد و نمایندگان و مسئولان دریافتند باید برای از دست نرفتن این بیمار رو به مرگ کاری کنند. مردم هم که از همه جا ناامید شده بودند، تنها راه چاره را جمع شدن جلوی ساختمان بورس تهران دیدند و هر روز بی‌دعوت و پرانگیزه راهی منطقه سعادت‌آباد شدند.

امروز سه‌شنبه در آخرین روز دی‌ماه وقتی عقربه‌های ساعت به ۹ رسید و بازار سرمایه آغاز به کار کرد، شاخص به سنت روزهای اخیر خیلی زود تا منفی ۲۰ هزار عقب نشست. همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور به شدت به متولیان و مسئولان بورس تاخت و از کسانی گفت که در روزهای اوج بازار سرمایه از مردم خواسته بودند همه چیز خود را به بورس بسپرند و در دوران رکود و سرخی بازار، خود را کنار کشیده بودند.

این رویکرد محمدباقر قالیباف و تاکید او بر برخورد قاطع مجلس با کسانی که کوتاهی کرده‌اند، کمی اعتماد نفس به بازار سرمایه تزریق کرد. ضمن اینکه روز پیش هم اعلام شده بود وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس باید برای بررسی وضعیت نابسامان بورس به مجلس بروند و پاسخگوی عملکرد خود باشند. عقب‌نشینی شاخص از منفی شدن بیشتر و بازگشت تدریجی به سمت مثبت تا حدودی لبخند را به لب سهامداران بازگرداند و آنها را امیدوارتر کرد.

حسن قالیباف اصل از ریاست بورس تهران کناره‌گیری کرد. جانشین او دو هفته دیگر انتخاب می‌شود

هنوز فعالیت بازار سرمایه به پایان نرسیده بود که یک خبر بسان بمب در سایت‌های خبری بورس منفجر شد؛ استعفا و کناره‌گیری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران همراه با تصویر نامه خطاب به وزیر اقتصاد در حالی رسانه‌ای شد که اندکی بعد تصویر حسن قالیباف اصل در جلسه فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی مجلس به رسانه‌ها درز کرد و نشان داد این رئیس مستعفی با چند صندلی فاصله از فرهاد دژپسند در حال شنیدن انتقادهای تند و تیز رئیس مجلس است.

قالیباف سخنانی را که صبح در جلسه علنی گفته بود با جزئیات و تهدیدهای بیشتر در جلسه کمیسیون تکرار کرد و در حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس از عزم جدی مجلس برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه گفت. در آن سو، رئیس جمهوری هم که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شرکت کرده بود، از شورای عالی بورس خواست تمام تلاش خود را برای حراست از سرمایه‌های مردم به کار گیرد.

مثبت شدن ناچیز شاخص کل و کناره‌گیری رئیس سازمان بورس هنوز در صدر خبرها بود که ناگهان خبر آمد قالیباف اصل در حاشیه جلسه سنگین کمیسیون اقتصادی مجلس پس از شنیدن انتقادهای قالیباف استعفای خود را تکذیب کرده و گفته است شاید برکنار شود اما کناره‌گیری نمی‌کند. با این حال، مدیر روابط عمومی سازمان بورس استعفای رئیس خود را تایید کرد تا کلاف این ماجرا سردرگم‌تر شود.

ساعتی پیش از این تاییدها و تکذیب‌ها، مردم برای دومین روز پیاپی جلوی ساختمان بورس جمع شدند و علیه مسئولان دولتی و بورس شعار دادند. سهامداران خشمگین و زیان‌دیده که دیروز پرچم بورس را هم پایین کشیده بودند، امروز کمی آرام‌تر به نظر می‌رسیدند. هر چند حضور پررنگ ماموران و خودروهای نیروی انتظامی هم در آرام شدن مردم بی‌تاثیر نبود، هر چند نتوانست جلوی زبان آنها را بگیرد.

حضور نیروی انتظامی جلوی ساختمان سازمان بورس

وزیر اقتصاد هم که به جلسه کمیسیون اقتصادی رفته و علاوه بر انتقادهای شدید قالیباف تهدیدهای توییتری دیگر نمایندگان را مبنی بر استیضاح دیده بود، توپ سقوط بورس را گردن همکار خود انداخت و از عملکرد وزیر صنعت، معدن، تجارت در دستوری کردن قیمت‌گذاری فولاد انتقاد کرد. دژپسند در حالی مسئولیت نابود شدن سرمایه و اعتماد مردم را نپذیرفت که یکی از معاونانش به دلایل معلوم روز گذشته استعفا کرده بود.

در گیر و دار اعتراض و استعفا و انتقاد، چشم مردم به ساعت ۹ صبح نخستین روز بهمن‌ماه ۹۹ دوخته شده است تا پیامدهای انبوه رویدادهای بورسی امروز را در آغاز کار بازار سرمایه تماشا کنند؛ جایی که باید دید از این همه تهدید و تبشیر آبی برای سهامداران گرم می‌شود یا درهای بازار دوباره بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد. پاشیده شدن اندکی رنگ سبز بر نمای کلی بازار بورس لبخند را به خیلی‌ها هدیه می‌دهد.

حوالی ساعت ۱۹ امروز سه‌شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس بار دیگر استعفای قالیباف اصل را تایید کرد. اعضای شورای بورس امروز عصر گرد هم آمدند و علاوه بر همفکری برای بهبود اوضاع بازار سهام، قرار گذاشتند تا دو هفته دیگر رئیس جدید سازمان بورس تهران و جانشین قالیباف اصل را انتخاب و معرفی کنند. شاید در این دو هفته، بورس بدون رئیس یا با یک رئیس مستعفی رونق گرفت!