شهردار منطقه ۸ فرهنگی - تاریخی تبریز با اشاره به مرمت خانه قدیمی کلکته‌چی گفت: شهرداری تبریز مانع تخریب کامل این خانه قدیمی شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مدبر افزود: با توجه به فرسودگی دیوارها، ستون‌ها و تخریب بخش وسیعی از خانه تاریخی کلکته‌چی و به منظور احیای دوباره این خانه تاریخی، شهرداری منطقه ۸ عملیات استحکام‌بخشی و پایدارسازی این خانه را مطابق طرح و نقشه سابق آغاز کرده است و کلیه قسمت‌های تخریب‌شده خانه احیا و بازسازی می‌شود.

وی با تاکید بر ارزشمند بودن این خانه تاریخی در بافت تاریخی تبریز اظهار کرد: چند سال قبل، با وجود محدودیت مالی منطقه، تمام توان خود را برای تملک این خانه تاریخی به کار بستیم و توانستیم مانع تخریب خانه کلکته‌چی شویم.

مدبر ادامه داد: به دلیل عدم مرمت و نگهداری نامناسب، این خانه تاریخی وضعیت نامناسبی داشت. عملیات مرمتی این خانه تاریخی به صورت فوری طی ماه اخیر آغاز شد و به‌زودی شاهد احیا و بازسازی خانه کلکته‌چی خواهیم بود.

مجموعه خانه تاریخی کلکته‌چی واقع در خیابان راسته کوچه تبریز با بیش از یک قرن قدمت، شامل ۳ خانه مسکونی است که یکی از آنها چند سال پیش از تملک شهرداری توسط یکی از وارثان خانواده کلکته‌چی به فروش رسیده و ۲ خانه باقی مانده است.

مرحوم محمدتقی کلکته‌چی از اولاد مرحوم حاج‌ علی‌محمد، یکی از خوش‌نویسان معاصر و شاگرد استاد حسن و حسین میرخانی بود. وی متولد ۱۳۰۴ بود و در سال ۸۸ از طرف وزارت ارشاد و در هشتمین جشنواره بین‌المللی غدیر مورد تجلیل قرار گرفت. چند نمونه از آثار وی در موزه شهرداری تبریز موجود است.

این هنرمند در بهمن ۸۹ با زندگی وداع گفت و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. خانه قدیمی کلکته‌چی در ۵ تیر سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۱۹۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.