همشهری آنلاین: وزیرنفت گفت شرکت‌های نفتی توتال، شل و شرکت‌هایی از آلمان، ‌ژاپن و چند شرکت آسیایی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در طرح‌های نفتی ایران هستند.

به گزارش و احد مرکزی خبر، غلامحسین نوذری وزیر نفت ایرن امروز در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از شرکت های اروپایی خواستار آن هستند در ازای سرمایه گذاری در ایران سهمی از صادرات گاز ایران داشته باشند چون از نظر اروپا هیچ بازاری مطمئن تر از ایران در منطقه وجود ندارد.

وزیر نفت گفت: شرکتهای امریکایی هم خودشان، خودشان را تحریم کرده‌اند و اگر بتوانند مشکلاتشان را با دولت آمریکا حل کنند می‌توانند در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کنند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع حمله به ایران بیشتر به جوک شبیه است، گفت: در صورت هر گونه حمله احتمالی به ایران، قیمت نفت غیر قابل تصور خواهد شد.

نوذری افزود: اگر کشوری دچار این حماقت شود که به ایران حمله کند با پاسخ سخت مواجه خواهد شد.

وزیر نفت کشورمان در خصوص قیمت جهانی نفت گفت: تقریباً تمام تحلیلگران بازار نفت معتقدند کاهش ارزش دلار، فعالیت زیاد معامله گران نفتی و عدم اطمینان از عرضه مناسب نفت در میان مدت و بلند مدت دلایل اصلی افزایش قیمت است و در شرایط کنونی هیچ کارشناسی نمی تواند سقفی برای قیمت نفت مشخص کند.

نوذری در خصوص آخرین وضعیت خط لوله گاز ایران، پاکستان و هند نیز گفت: در دیدار اخیر با وزیر نفت هند مشخص شد هند و پاکستان به توافقات خوبی برای حل مشکلاتشان رسیده اند.

وی ادامه داد: قرار است گروه های کاری 3 کشور تا 3 هفته آینده در مورد مکان تحویل گاز به هند و همچنین متناسب سازی بهای گاز بررسی های لازم را انجام دهند و بعد از آن از وزرای نفت هند و پاکستان برای نهایی کردن قرارداد خط لوله صلح دعوت خواهیم کرد.

وزیر نفت کشورمان در مورد تحریم واردات بنزین نیز گفت: بازار بنزین هیچ گاه قابل تحریم نیست ضمن آنکه حتی اگر فروش بنزین به ما تحریم شود قادر خواهیم بود با اجرای طرحی که تمام مراحل آن انجام شده است، بنزین مورد نیاز داخلی را تأمین کنیم.

نوذری همچنین گفت: عرضه بنزین طبق شرایط کنونی ادامه خواهد یافت مگر آنکه طرح هدفمند کردن یارانه ها با اولویت بنزین اجرا شود.

وی در مورد عرضه گازوئیل با کارت هوشمند نیز گفت: مشکلات اجرای این طرح که عمدتاً به آماده نبودن جایگاههای عرضه برمی گردد تا آخر تیرماه برطرف خواهد شد.

اجلاس جهانی نفت مثبت بود

وزیر نفت با تشریح دستاوردهای اجلاس جهانی نفت در اسپانیا، حضور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس را مثبت و ثمربخش ارزیابی کرد.

نوذری با اشاره به اینکه محور اصلی اجلاس اسپانیا فنی و تکنیکی بود، گفت: در این اجلاس کشورهای صاحب ذخایر و شرکت های بزرگ نفتی حضور داشتند و بیشتر درباره مطالعات، تحقیق، پژوهش و وضع آینده نفت گفتگو شد.

وی یکی از دستاوردهای بزرگ اجلاس اسپانیا برای جمهوری اسلامی را موفقیت بهمن نیا مهندس جوان ایرانی ذکر کرد که در حضور صدها طرح ارائه شده در این اجلاس، طرح او به عنوان برنده جایزه اصلی و منتخب کنفرانس معرفی شد.

وزیر نفت همچنین به دیدارهای خود با مقام های شرکت کننده در این اجلاس اشاره کرد و گفت: گفتگوهای مفصلی با وزیر صنایع و انرژی اسپانیا در حاشیه اجلاس انجام شد که محور اصلی این گفتگو وضع انرژی در اروپا و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در تامین نیازهای انرژی اروپا بود.

نوذری افزود: به طرف اسپانیایی اعلام کردیم که اگر اروپا به دنبال متنوع سازی منابع تامین انرژی و نگاه بلندمدت به این مقوله است، ایران نقطه اتکای غیرقابل چشم پوشی است.

وی همچنین به دیدارهای خود با وزرای انرژی هند، کوبا و هلند اشاره کرد و گفت: جلسات طولانی با مدیران عامل شرکت های بزرگ نفتی از جمله توتال، رپسول و استات اویل داشتیم و درباره همکاری بیشتری گفتگو کردیم.

نوذری همچنین به تمایل ژاپن برای ادامه همکاری در بخش نفت ایران اشاره کرد و گفت: پس از دریافت پیام شفاهی وزیر انرژی ژاپن، در اجلاس اسپانیا پیام کتبی وی را دریافت کردیم که در این نامه خواستار ادامه همکاری شرکت ایمپکس در ایران شده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره ارائه برنامه های ویژه برای جوانان در اجلاس اسپانیا نیز گفت:‌ وزارت نفت تلاش دارد از جوانانی استفاده کندکه در بعد آموزش به حد استانداردهای بین المللی رسیده باشند، چرا که شرکت ملی نفت ایران، دومین شرکت عضو اوپک و چهارمین شرکت بزرگ جهانی است و به همین دلیل نیز برنامه ای 2 ساله برای آموزش جوانانی که تازه به این وزارتخانه می آیند در نظر گرفته‌ایم