تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

بیش از چهار دهه از شکل‌گیری مجموعه‌ای که نام بسیج مستضعفین به خود گرفته است، می‌گذرد.

مهدی سعیدی/ دانشجوی دکترای علوم سیاسی : اما بسیج بیش از آنکه با سازمانش هویت یافته باشد، با فرهنگ و تفکر و سبک زندگی بسیجی تعریف می‌شود. به واقع عنوان بسیجی به فردی تعلق می‌گیرد که مرام و مسلک و سبکی خاص از زندگی را برگزیده و به شاخص‌های آن پایبند است.
ویژگی‌های بسیجی بودن البته ویژگی‌های عجیب و غربی نیست. بسیجی تیپ خاصی ندارد، لباس خاصی بر تن ندارد، با ادبیات متفاوتی سخن نمی‌گوید و مثل همه ما زندگی می‌کند و کار می‌کند و درس و می‌خواند و... تفاوت بسیجی با غیربسیجی در باور، نیت، جهت و کیفیت مرام و اقدامات او است.
مهم‌ترین شاخص‌های تفکر بسیجی را می‌توان حضور در صحنه دانست. بسیجی عارفی عزلت‌نشین نیست که فقط با ذکر و خودسازی زیست کند، بلکه مجاهدی تیزبین است که همواره در صحنه حاضر است. صحنه آنجایی است که کشور و ملت نیازمند یاری است. این صحنه می‌تواند حادثه‌ای طبیعی از جمله سیل و زلزله باشد، یا مقابله با بیماری فراگیری که سلامت جامعه را نشانه رفته است، یا تهاجم نظامی دشمنی که خاک وطن را هدف قرار داده و یا شبیخونی فرهنگی که ذهن‌ها و قلب‌های یک ملت را نشانه رفته است!
گمنامی را می‌توان شاخص دیگر تفکر بسیجی دانست. بسیجی در زمانه‌ای که سلبریتی شدن به یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها و مطلوبات زندگی بدل شده است، به‌دنبال اسم و رسم نیست و با دوربین و شهرت و لایک نسبتی ندارد و نشان در بی‌نشانی دارد. بسیجی با خالق هستی معامله کرده است و کار را تنها برای رضای او انجام می‌دهد و رضای او در گمنامی است!
زیست در دنیایی که با گسترش تفکر فردگرایی اومانیستی به سود و منفعت‌طلبی عجین شده است، برای یک بسیجی دشوار است. او در مکتبی تربیت یافته که بها و ارزش کارها با کسب رضایت الهی سنجیده می‌شود. لذا بسیجی برای کسب قدرت یا منافع شخصی و مادی و یا رضایت دیگران وارد کارزار نمی‌شود. در این نگرش، اگر عملی مبتنی بر اخلاص صورت نگیرد، بی‌ارزش است و بهایی نخواهد یافت.


بسیجی اهل بصیرت است و به خوبی می‌داند که جریان حق دشمنانی دارد که با هر وسیله‌ای برای نابودی آن تلاش می‌کنند. لذا هوشمند است و صحنه معارضه حق و دشمنان عدالت را تشخیص می‌دهد و فریب اغواگری‌های مافیا را نمی‌خورد. او در این میدان به خوبی گوش به فرمان امام جبهه حق است و شجاعانه همراه او قدم برمی‌دارد و نمی‌هراسد. در عین حال بصیرت‌افزاست و دیگران را نیز با خود در دفاع از حق و عدالت همراه می‌کند.
بسیجی ظاهری متفاوت از دیگران ندارد. بسیجی در مواجهه با مردم خاضع و فروتن و مهربان است و در برابر دشمن شجاع و غیور. او زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم کرده است. لذا هر که را دیدید که در صف اول خدمت به مردم قرار دارد، در هر پست و مقامی، بدون شک او یک بسیجی است.