گورستان تاریخی دهستان سادات محمودی واقع در روستای لهسواره شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها موضوع بحث در فضای مجازی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گورستان ۵هزارساله دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در محدوده اجرای سد خرسان ۳ از جمله میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که این روزها با حاشیه‌هایی در فضای مجازی روبه‌رو بوده و اذهان عمومی را با این سوال مواجه کرده است که سرنوشت این گورستان و سد خرسان ۳ چه خواهد شد.

در یکی از این پست‌ها در فضای مجازی آمده که «این گورستان تاریخی در مخزن سد خرسان واقع شده و پژوهشکده میراث فرهنگی از پاسخگویی به افکار عمومی خودداری می‌کند و انتقال آب سرشاخه‌های کارون از سد خرسان برای مصارف صنعت در اصفهان، یزد و کرمان انجام می‌شود.»

کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد درباره این شایعات در فضای مجازی گفت: در واقع انتقال آب از این مخزن صحت ندارد و بیشتر برای کشاورزی و تولید برق از آن استفاده خواهد شد.

علی‌اصغر آتش‌فراز افزود: این گورستان در محدوده آبگیری سد خرسان ۳ واقع شده و تا زمانی که کار کاوش کامل آن به پایان نرسیده باشد پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و وزارت میراث فرهنگی از دادن هر گونه مجوز برای آبگیری سد خودداری خواهد کرد و حداقل تا ۵ سال آینده آبگیری نخواهد شد.

گورستان تاریخی مربوطه به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح در دهستان سادات محمودی (روستای لهسواره) شهرستان دنا در عملیات کاوش باستان‌شناسی کشف شده است و این دهستان از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بخش زیادی از روستاهای آن میان ۲ رودخانه خروشان بشار و خرسان واقع شده.