معاون دادستان بیرجند از تعطیلی مراکز خرید ضایعات بدون پروانه کسب در استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علی دادگر، سه‌شنبه هشتم مهرماه در در اولین جلسه کارگروه پیشگیری از سرقت خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: در راستای کاهش سرقت در خراسان ‌جنوبی می‌توانیم از کمک نیروهای بسیج با توجه به گشت‌هایی که دارند، استفاده کنیم. بر اساس قوانین، نیروهای بسیج در جرائم مشهود چون همین سرقت می‌توانند ورود پیدا کرده و موارد را به ضابطین دادگستری اعلام کنند.

استفاده از ظرفیت ناهیان از منکر برای کاهش سرقت

دادگر ادامه‌داد: علاوه بر بسیج از گروه‌های امر به معروف و ناهیان از منکر نیز می‌توانیم استفاده کنیم و به کسانی که سهل‌انگارانه اموال خود را بدون حفاظت رها می‌کنند، تذکر دهیم. ۹۰درصد سرقت‌ها توسط معتادین رخ می‌دهد، با توجه به این موضوع می‌توانیم از ظرفیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی و اداره‌کل زندان‌ها نیز برای مدیریت این مسئله بهره بگیریم.

وی در مورد افرادی که بدون پروانه کسب نسبت به خرید ضایعات اقدام می‌کنند، ادامه داد: در مورد این افراد در وهله اول تذکر داده می‌شود و در مرحله دوم نیز اقدام به تعطیل کردن محل خواهد شد.

مسائل روحی و روانی در علل بروز سرقت لحاظ شود

اعظم احمدی شادمهر، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان ‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: سرقت همیشه به واسطه مسائل مالی و فقر رخ نمی‌دهد بلکه گاهی ذهن ناخودآگاه افراد و مسائل روحی و روانی از یک فرد سارق می‌سازد. بسیاری از افراد فقیر و مستمند به واسطه مسائل دینی و فرهنگی و رعایت قیود حلال و حرام از دزدی اجتناب می‌کنند. ما نیز اگر می‌خواهیم جامعه و افرادی سالم و به دور از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید فرهنگ و باورهای دینی را به دور از شعارزدگی و ظاهرگرایی به افراد منتقل کنیم.

احمدی شادمهر با اشاره به این‌که جمع‌آوری معتادان متجاهر وظیفه بهزیستی نبوده و بر عهده ناجاست، یادآور شد: ما در مجموعه بهزیستی دوره‌های مهارت‌های زندگی و خوداشتغالی و مشاوره را برای معتادان بهبود یافته داریم.