رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: فردی که با دوستیابی در تلگرام از طریق هویت‌های جعلی از شهروندان کلاهبرداری و تصاویر خصوصی آنان را ذخیره می‌کرد، در سمنان شناسایی و دستگیر شد.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ حسین صادقی بیان کرد: در پی مراجعه فردی به پلیس فتا سمنان با شکایت از کلاهبرداری در شبکه اجتماعی تلگرام و با بررسی مستندات و اقدامات تخصصی مشخص شد متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی تلگرام با ایجاد پروفایلی جعلی و با وعده دوست‌یابی به کاربران به دریافت وجه از آنان اقدام می‌کرد و بعد از آن دیگر پاسخگو نبود.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا سمنان با بررسی اطلاعاتی و تخصصی در نهایت در یک اقدام پلیسی با هماهنگی مقام قضایی این مجرم سایبری را به همراه ادله دیجیتال مجرمانه به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل دادند.

وی بیان کرد: متهم با توجه به شواهد و مدارک موجود به بزه ارتکابی خود اعتراف و اعلام کرد در شبکه اجتماعی تلگرام با ایجاد دو اکانت با هویت های متفاوت در گروه‌های چت فعالیت داشت و با وعده دوست یابی، به اخذ وجه و کلاهبرداری از کاربران اقدام می‌کرد.

صادقی انگیزه متهم را کسب منافع مالی بیان کرد و افزود: با بررسی تلفن همراه این متهم سایبری مشخص شد این مجرم سایبری برخی از تصاویر خصوصی و شخصی کاربران را نیز دریافت کرده است.

وی با اشاره به جعلی و سرقتی بودن بسیاری از اسامی و تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی به شهروندان هشدار داد: شهروندان به هیچ عنوان به درخواست‌های کاربران ناشناس پاسخ مثبت ندهند و برای کاربران ناشناس درخواست دوستی نفرستند.

رئیس پلیس فتا استان سمنان تاکید کرد: به منظور حفظ حریم خصوصی، شهروندان به افرادی که شناختی نسبت به آنان ندارند اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی خود از قبیل عکس‌های شخصی یا خانوادگی خود را ارسال نکنند.

کاربران می‌توانند از مطالب آموزشی سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir استفاده کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه، آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری اطلاع رسانی کنند.