تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳

امیررضا نوزی‌زاده: هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا از گروه چریکی فارک خواست تا سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند و با آزاد کردن ده‌ها گروگان به چندین دهه مبارزه مسلحانه پایان دهند

چاوز که این سخنان را در یک نطق تلویزیونی ایراد می‌کرد تاکید کرد که فعالیت‌های این گروه برای سرنگونی دولت منتخب کلمبیا غیر‌قانونی است.

چاوز افزود: جنگ‌های چریکی به تاریخ پیوسته است و در حال حاضر جنبش‌های چریکی در آمریکای لاتین جایی ندارد این اظهارات چاوز برای تحلیلگران سیاسی کاملا غیر‌منتظره بود چرا که او سال‌ها متهم به حمایت‌های دیپلماتیک و تسلیحاتی از شورشیان فارک شده بود.

وی همچنین از دولت‌های جهان خواست تا نام جنبش فارک را از فهرست گروه‌های تروریستی جهان پاک کنند، چرا که این گروه به شکل کاملا قانونی فعالیت می‌کند. چاوز در اشاره به آلفونسو کانو رهبر جدید فارک گفت: فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که کانو در یک اقدام یک جانبه تمامی گروگان‌ها را که در کوه‌ها حبس شده‌اند آزاد کند.

پیش از این رهبران فارک عنوان کرده بودند که خواهان تعویض این گروگان‌ها با چریک‌های زندانی در زندان‌های کلمبیا و آمریکا هستند. هوگو چاوز در میانجیگری بین شورشیان فارک و دولت کلمبیا به‌ویژه برای آزادی ده‌ها گروگان بلندپایه‌ای که فارک آنها را به اسارت گرفته، نقش مهمی ایفا کرده است.

گروه فارک در ماه های اخیر به‌شدت از سوی دولت کلمبیا تحت فشار قرار گرفته است. ارتش کلمبیا در ماه مه گذشته در حمله‌ای غافلگیرانه رائول ره یس، یکی از فرماندهان ارشد فارک، را به قتل رساند. شماری از فرماندهان دیگر این گروه هم فارک را ترک کرده‌اند. به گفته هوگو چاوز، وضعیت کنونی برای از سرگیری روند صلح بین فارک و دولت کلمبیا مساعد است.

کارلوس لوزانو که در گذشته میانجیگری بین دولت و شورشیان را بر عهده داشت به رادیو دولتی کلمبیا گفت که تماس‌هایش با گروه فارک را از سر گرفته است تا امکان آزادی گروگان‌های بیشتری فراهم آید وی که سردبیر یکی از روزنامه‌های پرتیراژ بوگوتا نیز محسوب می‌شود تاکید کرد با وجود اینکه تماس مستقیمی با رهبر جدید فارک نداشته است، اما همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

اما با این وجود گروه فارک در بعدازظهر یکشنبه بیانیه‌ای را در سایت خود منتشر کرد که نشانی از تمایل به تسلیم شدن و یا سازش کردن با دولت مرکزی کلمبیا در آن مشاهده نمی‌شود.

در این بیانیه که توسط لوچیانو مارین آرانگو یکی از رهبران شورشی نوشته شده است‌، بار دیگر درخواست برگزاری همه‌پرسی برای سرنگونی دولت فعلی کلمبیا و تصمیم گروه فارک برای وجود یک حاکمیت مردمی در این کشور مطرح شده است در این بیاینه آمده است که الوارو اوریب رئیس‌جمهور کلمبیا از طرح‌هایی برای ترور چاوز و رافائل کورئا رئیس‌جمهور اکوادر حمایت کرده است دولت کلمبیا هنوز به این بیانیه پاسخی نداده است.

شورشیان فارک در سال گذشته شش تن از گروگان‌ها را آزاد کردند، اما تاکید کردند که قصد آزادی گروگان دیگری را ندارند. در بین گروگان‌هایی که در اختیار گروه فارک هستند باید به اینگرید بتانکورت کاندیدای اسبق ریاست‌جمهوری کلمبیا و سه تن از کارمندان پنتاگون اشاره کرد.

 گرچه چاوز در ماه مارس به دنبال کشته شدن یکی از رهبران فارک نیروهای نظامی خود را رد کنار سربازان اکوادری به مرزهای کلمبیا فرستاد، اما در نطق اخیرش لحن کاملا متفاوتی را انتخاب کرده بود و اظهار داشت: شما اعضای فارک باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید. شما بهانه‌ای برای تهدید ما هستید و زمانی که صلح در کلمبیا برقرار شود آمریکا دیگر بهانه‌ای برای تهدید ما ندارد.