مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از صادرات ۱۱۴۱ تن شیر و فراورده‌های لبنی در ۴ ماه گذشته از استان به کشورهای مختلف خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیرحسین بهداد افزود: این فراورده‌های لبنی شامل شیر خشک، شیر خام و کره حیوانی، پس از آزمایش‌های فیزیکوشیمیایی، میکروبی، سنجش میزان آنتی‌بیوتیک‌ها و باقی‌مانده فلزات سنگین و آزمایش اختصاصی آفلاتوکسین به کشورهای عراق، سوریه و آذربایجان صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان مسئولان فنی و بهداشتی خود را در همه مراکز جمع‌آوری مامور کرده است که شیرها را از نظر رنگ، طعم و بو، دانسیته (وزن مخصوص)، نقطه انجماد، تست الکل، تست بازدارنده میکروبی و اسیدیته بررسی و آزمایش کنند.

بهداد افزود: پس از تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش‌ها در صورتی که شیر خام قابل دریافت باشد به محل تخلیه شیر خام هدایت و پس از عبور از فیلتر و هواگیری و خنک شدن ذخیره می‌شود و پس از طی این مراحل به کارخانه‌های تولید شیر و فراورده‌های لبنی ارسال می‌شود.

 ۵۸۰ واحد دامپروری با حدود ۶۰۰ هزار راس گاو و گوساله در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که از این میزان ۱۴۶ واحد صنعتی و مابقی نیمه‌صنعتی است.

میانگین روزانه تولید شیر در دام‌های اصیل استان حدود ۳۶ کیلوگرم در روز است که این رقم در دام‌های آمیخته ۲۵ کیلوگرم و در دام‌های بومی ۱۲ کیلوگرم است.