هیأت پذیرش اوراق بهادار، طبقه بندی جدید شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را منتشر کرد.


طبق گزارش اداره بازار شرکت بورس، این طبقه بندی براساس معیارهای عمومی و کلی شامل اندازه شرکت، میزان شناور بودن سهام و نقدشوندگی، شفافیت و اطلاع‌رسانی و تداوم سودآوری، در بازار اول مشتمل بر 2 تابلوی اصلی و فرعی  و بازار دوم مشتمل بر فهرست اولیه و فهرست مشروط تنظیم شده است.

در حال حاضر در سامانة معاملاتی و سایت بورس شاخص قیمت بازار اول شامل هر 2تابلوی اصلی و فرعی جایگزین شاخص قیمت تابلوی اصلی قبلی شده وشامل 88 شرکت یعنی 44 شرکت تابلوی اصلی و 44 شرکت تابلوی فرعی است.

همچنین شاخص قیمت بازار دوم جایگزین شاخص قیمت تابلوی فرعی قبلی شده و متشکل از 229 شرکت یعنی176 شرکت فهرست اولیه و53 شرکت فهرست مشروط است. در این اطلاعیه تاکید شده با راه‌اندازی سامانه جدید، شاخص‌ها براساس بازارها و تابلوها به تفکیک طراحی و گزارش می‌شوند.

در عین حال یک کارگزار فعال دربورس تهران درباره این طرح گفت:تقسیم‌بندی جدید شرکت‌ها تنها از لحاظ آماری به سازمان و شرکت بورس کمک کرده و تاثیر مثبتی در افزایش حجم معادلات و شاخص ندارد.

ابراهیم قربانی فرید مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مثبت بودن قرار گرفتن شرکت‌ها در گروه‌های مشخص تاکید کرد: این امر تاثیر مثبتی در افزایش حجم معاملات، افزایش قیمت و شاخص ندارد.

مسایل مهم‌تری باید در بازار سرمایه انجام شود تا تاثیر آن در افزایش معاملات و شاخص مشاهده شود زیرا افرادی که قصد خرید سهم را دارند به سود شرکت، افزایش قیمت آن و در نهایت سود‌آوری شرکت توجه می‌کنند.