مرز چذابه از روز پنجشنبه دوم مردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه بیماری کرونا برای فعالیت‌های تجاری بازگشایی می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار دشت آزادگان با اشاره به بسته شدن مرز تجاری چذابه بعد از انتشار ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته بیان کرد: با توجه به نیاز منطقه در زمینه صادرات کالا با پیگیری مستمر و رایزنی با کشور عراق، موافقت دولت مرکزی عراق مبنی بر بازگشایی مرز تجاری چذابه گرفته شد.  با برگزاری نشست بین مقامات استانی و عراقی و بعد از تصمیم گیری‌های، رفع مشکلات و تعهدات دو طرفه از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمینه ویروس کرونا، برای بازگشایی مرز چذابه از روز دوم مرداد به توافق رسیدیم.

حمید سیلاوی افزود: ورود کامیون‌ها به مرز چذابه از ساعت ۶ صبح آغاز می‌شود و کار ارزیابی و ترخیص کالا از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ ادامه دارد. کار ترخیص کالا روزانه طبق زمان تعیین شده و در طول هفته انجام خواهد شد. وی از تجار خواست در زمان انتقال کالاها پروتکل‌های بهداشتی رار عایت کنند و نسبت به ضدعفونی کردن کالا، رعایت اصول بهداشتی در هنگام ورود به پایانه، حفظ  فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک دقت لازم را داشته باشند.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد. با بسته شدن مرزهای شلمچه و چذابه بسیاری بازرگانان و تجار خوزستانی در چند ماه اخیر به ناچار کالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده است.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالاهای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی، لبنیات، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد. مرزهای زمینی چذابه و شلمچه از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعث عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بر روی تجار و زائران باز شدند.