تولیت آستان قدس در خصوص احتمال وضع محدودیت‌های بیشتر در حرم مطهر رضوی گفت: اکنون تردد در رواق‌ها و مکان‌های مطهر مسقف، محدود شده و زائران از آن محروم هستند و فقط صحن‌هایی که مسقف نیست باز است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: تصمیم برمحدود کردن زیارت برای ما بسیار سخت بود، اما خداوندی که ما را از سد الهی برحذر می‌دارد برای حفظ جان انسان هم توصیه می‌کند.

وی اضافه کرد: زیارت بسیار ارزشمند است و نباید آن را از دست بدهیم، اما با همه فضیلتی که دارد امر مستحبی است، ولی حفظ جان انسان، امری واجب است و نمی‌توانیم امر واجب را نادیده بگیریم، زیرا اسلام و آموزه‌های الهی به ما این اجازه را نداده است که امر واجب را فدای امر مستحب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: بنابراین بر اساس تکلیف شرعی، محدودیت زیارت را در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) در خراسان رضوی قائل شدیم گرچه برای ما بسیار سخت و دشوار بود.

 تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی، ۷۰ درصد مردم و زائران، مسائل بهداشتی را در صحن‌های مطهر رعایت می‌کنند، ادامه داد: به همه زائران، ماسک می‌دهیم و دست‌های آن‌ها هم ضد عفونی، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت، فرش‌ها ضد عفونی و هر سه روز یک بار هم عوض می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تاکید بر اینکه همه نکات بهداشتی رعایت می‌شود، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم نظارت و از رعایت مسائل بهداشتی ابراز رضایت دارد، اما اگر ستاد کرونا اعلام کند که به همین میزان هم اجتماع انجام نشود، تسلیم هستیم و هر تدبیری داشته باشند به آن عمل می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در ایام محدودیت کرونایی، حدود ۵۰ نفر از خدام با رعایت فاصله‌های اجتماعی و نکات بهداشتی، برنامه‌های زیارتی را انجام می‌دهند و زیارت حرم مطهر، تعطیل نشده است.

وی ادامه داد: با تعطیلی حرم، ضعف‌های فراوانی در تعمیرات درها و ضریح مطهر نمایان شد و برای رفع این ضعف‌ها، حدود ۳۸۰ هزار نفر ساعت در حرم مطهر در مدت ۸۰ روز، کار و تعمیرات جدی لازم و ضروری و نوسازی و بازسازی لازم انجام شد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در رواق امام خمینی (ره) , ده‌ها هزار بسته معیشتی، بسته بندی و برای نیازمندان ارسال شد.

وی افزود: در سه ماه اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ اجاره‌های مستاجران مغازه‌های وابسته به آستان قدس را نگرفتیم و برای برخی از کسبه‌ها، وام هم در نظر گرفتیم.