معرفی شیراز به‌عنوان یکی از شهرهای نمونه دوستدار کودک از سوی سازمان یونیسف وابسته به ملل متحد امکان پیوستن شیراز به شبکه جهانی دوستدار کودک را در پرتو برنامه‌های جامع‌نگر و کلان اجتماعی فراهم کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز دوشنبه نهم تیر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یونیسف سازمان کودکان ملل متحد، شیراز را به‌عنوان شهر الگو (پایلوت) دوستدار کودک معرفی کرده است و  دلیل توجه فعالان اجتماعی به دوران کودکی حاصل بزرگسالانه شدن فضای عمومی و عدم فعالیت کودکان در این فضاست.

مرتضی جعفری ادامه داد: ساختار نامناسب فیزیکی و اجتماعی شهرها منجر به حذف کودکان از فضای عمومی و انزوای آنان در فضای خصوصی شده است و این انزوا تا زمانی است که کودکان در جریان بزرگ شدن و با کسب مهارت‌های مختلف بتوانند به افرادی مفید برای جامعه بدل شوند.  

معاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: امروزه شهر محیطی ناامن برای کودکان است، این در حالی است که چشمان ناظر بر شهر می‌تواند امنیت فعالیت کودکان را فراهم کند.  

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: موانع بر سر راه حقوق کودکان صرفا عمرانی و کالبدی نیست و به‌طورکلی آن را باید به سه دسته نظری، حقوقی و اجرایی تقسیم کرد؛ بر این اساس راهکارهای رسیدن به این حقوق را می‌توان در ضرورت تشکیل نهاد ملی برای کودکان، ضرورت شبکه‌سازی نهادهای دولتی و غیردولتی و ارائه طرح‌های موفق حاصل از همبستگی با سازمان‌های مردم‌نهاد دانست که سازمان فرهنگی شهرداری به سهم خود سعی در ایجاد این هم‌افزایی و اجماع مفید بین بخشی و بین سازمانی دارد.  

جعفری افزود: با رفع موانع شهری و توجه کانونی به دوران کودکی با تکیه‌بر برنامه‌های جامع، حقوقی و اجرایی که در دست اقدام است، می‌توان گفت گامی بلند در راه احقاق حقوق پایمال شده کودکان و از همه مهم‌تر تحقق توسعه پایدار برداشته می‌شود.  

معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز کرد: توسعه پایدار به توانمندی منابع انسانی و به‌ویژه کودکان مرتبط است و در اینجا نقش نهادهای متولی امر کودکان در آن بسیار بنیادی و ریشه‌ای است؛ زیرا برای عبور از تمام مشکلات اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و تحقق توسعه باید از کودکان و به‌طور خاص نهادهای متولی آنان آغاز کرد.  

جعفری بیان کرد: شورای اسلامی شهر دوره پنجم و شهرداری شیراز استان فارس بر اساس اسناد بالادستی و با رویکرد انسان‌گرایانه و گفتمان توسعه فرهنگی و اجتماعی، شعار شیراز شهر دوستدار کودک را سرلوحه سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات کلان خود قرار داده است.

وی گفت: معیار انسان‌گرایی شهری از نظر شهرداری شیراز توجه به گروه‌های خاص و آسیب‌پذیرتر جامعه است، در این زمینه سنجش میزان کودک‌مداری در محلات و مناطق مختلف شهر شیراز بررسی می‌شود؛ چراکه شهر دوستدار کودک مطابق پیمان جهانی کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر سعی در دستیابی به حقوق کودکان دارد.  

همچنین معاون‌ اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز بیان کرد: شهر دوستدار کودک باید جایگاهی مناسب برای رشد کودکان در همه سنین باشد، زندگی ایمن را تضمین کند و دسترسی به خدمات و تسهیلات را برای همگان فراهم آورد و به‌عنوان ساختارهای محیطی حمایت‌های لازم را از کودک برای پایه‌ریزی اهداف و برنامه‌هایش در محیط فراهم سازد.

بتول معلم افزود: در این زمینه اقداماتی همچون تشکیل دبیرخانه دائمی شهر دوستدار کودک، تشکیل کارگروه‌های متناظر آن، تشکیل شورای شهر کودک و نوجوان، راه‌اندازی پایگاه‌های سیار ارائه خدمات اجتماعی شامل ۲ دستگاه اتوبوس نشاط اجتماعی کودک و نشاط اجتماعی نوجوان و نیز راه‌اندازی کلینیک تخصصی حقوق کودک در دستور کار شهرداری شیراز قرارگرفته است.  

وی اظهار کرد: هم‌افزایی میان ارگان‌های رسمی دولتی، خصوصی و نهادهای مردم‌نهاد فعال، ابلاغ و به‌کارگیری ضوابط و استانداردهای بین‌المللی اجتماعی معطوف به کودکان در حوزه شهری، تهیه اطلس اجتماعی کودکان و اجرای پیمایش‌های میدانی اولویت‌دار باهدف توصیف وضع موجود کودکان شهر شیراز ازجمله دیگر اقدامات در این زمینه است.  

معلم شناسایی و توانمندسازی و حمایت دائمی دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم را نیز از راهکارهای پیش روی شهرداری شیراز برای حفظ این عنوان دانست.