مدیر کل راه و شهرسازی اصفهان از پایان عملیاتی اجرایی قطعه هاییک و ۲ آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان بطول ۶۳ کیلومتر در ماه تیر امسال خبر داد و گفت: معضل بار سنگین ترافیک شمال اصفهان با بهره‌برداری این کنارگذر مرتفع می‌شود.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا قاری‌القرآن سه‌شنبه ۳ تیر اظهار داشت: با بهره‌برداری این کنارگذر مسیر استان‌های جنوبی به تهران ۵۰ کیلومتر کاهش می یابد و روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد می‌شوند که این مساله بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: راه‌های استان به عنوان چهارراه حمل ‌و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است و با بهره‌برداری کنارگذر شرق، مسیر استان‌های جنوبی و بخش جنوبی استان اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود.

به گفته وی، آزادراه کنارگذر شرق با شش باند رفت و برگشت، از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این آزادراه، با قطع جاده اصفهان- اردستان و عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می‌شود.

وی اضافه کرد: این آزاد راه از نظر اجرایی به سه قطعه مجزا تفکیک شد و قطعات یک و ۲ با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که از آزاد راه اصفهان - کاشان منشعب شده و تا جاده نایین - اصفهان ادامه دارد.

قاری‌القرآن خاطرنشان کرد: قرارداد مشارکت قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر با بیش از  ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دیماه سال ۹۸ با سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان مبادله شده است.

وی گفت: تعداد ابنیه قطعه سوم به دلیل نزدیکی به مناطق شهری، کشاورزی و صنعتی از بقیه قطعات بیشتر است و تقاطع بزرگ با راه‌آهن اصفهان، زاینده رود و شهر جدید بهارستان در این قطعه وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی اصفهان اظهارداشت:  ۲.۵ میلیون متر مکعب از مجموع ۴.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی در این بخش انجام شد و برآورد باقی مانده این بخش از نظر ابنیه و روسازی بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: انتهای قطعه سوم این کنارگذر با احداث ۲ تونل ۴۰۰ متری از گردنه لاشتر عبور می‌کند که از نظر حجم و زمان‌بندی برای اجرا قابل توجه است.  

تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.