تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: زنان نقش پررنگی در حوزه نوغانداری دارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید فرزانه اظهارکرد: تفاهمنامه‌هایی با کمیته امداد در ۷ استان کشور شامل، استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی برای توسعه صنعت نوغانداری با کمک مددجویان و در قالب مشاغل کوچک خانگی منعقد شده است.

فرزانه ادامه داد: آموزش به زنان روستایی و مددجویان در حوزه نوغانداری فرصت خوبی برای افزایش درآمد این اقشار فراهم می‌کند. براین اساس به مددجویانی که به پرورش کرم ابریشم تمایل دارند، تخم نوغان یارانه‌ای، نهال رایگان و آموزش داده می‌شود و کمیته امداد هم بخشی از هزینه‌های بیمه و امکانات این کار را برای مددجویان فراهم می‌کند.

فرزانه ادامه داد: امسال ۷۰۰۰ جعبه تخم نوغان در قالب این طرح بین نوغانداران ۷ استان کشور توزیع شد که سهم گیلان بیشتر از سایر استان‌هاست.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور از انعقاد تفاهم‌نامه دیگر با دفتر آموزش زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، نوغانداری به‌عنوان یک شغل خانوادگی که همه اعضا می‌توانند در آن مشارکت کنند، ترویج و آموزش‌های لازم در این باره به زنان ارائه و از طرفی از اعتبارات صندوق های خرد زنان روستایی هم بهره گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نوغانداری یک شغل جانبی است و افزایش توانمندی زنان و جوانان روستایی می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش درآمد خانوارهای روستایی باشد.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: درصورتی که جوانان وارد زنجیره‌های مختلف نوغانداری شوند، و به طور مثال با احداث کارگاه ابریشم‌کشی برای خود شغل پایدار ایجاد کنند، از تسهیلاتی که در این بخش اختصاص داده شده است، بهره‌مند خواهند شد.

 فرزانه گفت: پارسال ۱۸۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در ۱۷ استان توزیع شد که سهم گیلان ۵۶ هزار اصله نهال توت بود و امسال هم قرارداد تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت با بخش خصوصی منعقد شده که سهم گیلان ۴۰۰ هزار اصله نهال توت است.