سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری، از راه‌اندازی نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر مبتنی بر تداوم درمان، در مرکز استان خبر داد.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه محمدی، سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری، به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در این مراکز مداخلات سم‌زدایی و پرهیزمدار با استفاده از رویکردهای درمان و بازتوانی اعتیاد انجام و رفع چالش‌های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی، اجتماعی و توانمندسازی شغلی در این مراکز برای فرد معتاد خانواده آنها ارائه می‌شود.  

وی گفت: بیماران پس از پذیرش در این مراکز، وارد مرحله سم‌زدایی شده و به مدت ۲ هفته این مرحله را می‌گذرانند و پس از سم‌زدایی، به مدت ۱۰۰ روز به صورت اقامتی از خدمات درمانی روانی، اجتماعی و معنوی به صورت نظامند بهره‌مند می‌شوند.  

محمدی افزود: استقبال برای تاسیس مرکز بالا بوده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه این مرکز در استان فعال شود. در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی با فعال کردن مراکز درمانی سرپایی، اقامتی و کاهش آسیب به صورت مراکز گذری یا مراکز دی‌ای سی (DIC) فعالیت داشته است.  

وی اظهار کرد : هم‌اکنون ۲۵ مرکز ترک اعتیاد در استان با مجوز بهزیستی در حوزه درمان بیماران معتاد فعال است که از این تعداد ۱۸ کمپ و هفت مرکز مرکز با روش متادون درمانی(MMT) است.  

محمدی گفت: سال ۹۸، ۶ هزار و ۷۹۰ نفر برای درمان به این مراکز مراجعه کردند و موفق به ترک اعتیاد شدند. حمایت شغلی، خانواده و تغییر نگرش خانواده نسبت به معتاد بهبود یافته از راه‌های موثر در کاهش بازگشت به اعتیاد این افراد است.