معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های استان فروکش کرده و به کنترل درآمده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمید رمضانی اظهار کرد: با مراقبت‌های دامداران، انجام اقدامات قرنطینه‌ای و اجرای طرح مایه‌کوبی، بیماری تب برفکی در استان کنترل شده و از دامنه همه‌گیری آن کاسته شده است.

وی افزود: مرحله نخست طرح مایه‌کوبی دام سنگین خراسان شمالی علیه بیماری تب برفکی به پایان رسیده است که در این طرح بیش از ۵۰ هزار راس گاو و گوساله واکسینه شدند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: حدود ۴۰ درصد از حجم عملیات فنی انجام شده توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان انجام شد.

 تب برفکی از تب و تاب افتاد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم ادامه داد: تب برفکی در واحدهای دامداری استان در کنترل بوده و البته شیوع این بیماری، از حد متعارف نگذشته است.

محمدمهدی احمدی اظهار کرد: بیماری تب برفکی، یک بیماری فوق اندمیک است و با تلاش‌های فراوان به اندمیک تبدیل شده و در سال‌های مختلف در استان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: شیوع تب برفکی، بیش از حد معمول و نامتعارف در استان گزارش نشده است. در استان، هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک به عنوان واحدهای اجرای برنامه مبارزه با بیماری‌های دامی و طیور شناسایی شده است که تب برفکی، تنها در کمتر از ۵ درصد آن، مشاهده و گزارش شده و البته تلفات هم بسیار ناچیز بوده است.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: از این تعداد واحد اپیدمیولوژیک، تعداد اندکی مربوط به طیور صنعتی و بقیه مربوط به حوزه دامی است که باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بجنورد هم گفت: سال ۹۹ شمار کانون‌های تب برفکی در این شهرستان بیش از سال ۹۸ است اما شمار دام‌های مبتلا کمتر است.  

رضا رحیمی اظهار کرد: تلفات دام به علت بیماری تب برفکی بسیار ناچیز گزارش شده است.  

تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، دارای اهمیت است. سال ۹۸، ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار راس دام سبک استان، به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.