اعضای تیم آزمایشگاه پلیمر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید ساختند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری روز دوشنبه ۱۹ خرداد در این‌باره به خبرنگاران گفت: دستگاه‌های شبیه‌ساز نور خورشید علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی برای آزمایش سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی، در حوزه کشاورزی و صنعت کاربردهای گسترده‌ای دارند.

دکتر غلامعلی فرزی افزود: دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید در صنایع خودروسازی برای آزمایش قطعات گوناگون خودرو، قطعات پلاستیکی، رنگ بدنه و لاستیک‌ها نیز کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: از این دستگاه همچنین در حوزه عمران و ساختمان برای آزمایش مواد و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان که تحت تابش خورشید است و در حوزه کشاورزی برای کشت گیاهان در شرایط مختلف که نیاز به طیف‌سازی‌های متنوعی از تابش نور وجود دارد استفاده می‌شود.

عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری گفت: استفاده حداقل از تجهیزات جانبی نور، قابل حمل بودن دستگاه در محیط آزمایشگاهی، کالیبره کردن آسان با استفاده از سلول خورشیدی کالیبره، گسترده بودن طیف لامپ در نواحی فرابنفش، مرئی و فروسرخ از جمله مزایای دستگاه شبیه‌ساز نور خورشید به‌شمار می‌رود.

فرزی گفت: این دستگاه با ترکیب لامپ‌های زنون و هالوژن ساخته شده است، لامپ هالوژن ناحیه مادون قرمز و لامپ زنون هم بخش مرئی و فرابنفش را پوشش می‌دهد و شدت نورها به گونه‌ای تنظیم شده است که بیشترین تطابق با طیف نور خورشید را دارد.

 دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد، خراسان رضوی قرار دارد.