مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعاتی امکان‌سنجی توسعه شیلات در این استان آغاز شده‌است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه جانبازی افزود: این طرح در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری پیش‌بینی شده است که مطالعات حوزه سردسیری آغاز شده و پس از تکمیل در حوزه گرمسیری نیز انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: تعداد زیادی سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهی متقاضی احداث طرح‌های پرورش ماهی شده‌اند که با توجه به موضوع آلودگی‌های زیست محیطی و تامین آب این طرح مطالعاتی انجام می‌شود تا ضمن فراهم شدن زمینه رونق تولید از خسارت‌های احتمالی به منابع آبی استان پیشگیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در مناطق بشار، خرسان و کبکیان اجرا خواهد شد.

جانبازی گفت: این طرح از سوی هشت نفر نیروی انسانی متخصص انجام وپس از برآوردهای کارشناسی برای توسعه تصمیم گیری خواهد شد.

وی در مورد وضعیت کنونی پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در استان تولید می‌شود اما پارسال به دلیل سیلاب‌های ابتدای سال میزان تولید این محصول در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

جانبازی بیان کرد: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل محصولات را انجام دهد.

وی گفت: صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی مانند کارخانه‌های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های سیلاب‌های سال زراعی گذشته به حوزه شیلات استان پرداخت شده است.

حمزه جانبازی افزود: این میزان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های ناشی از بچه ماهی‌هایی که به دلیل سیلاب از بین رفتند به ۱۲۰ واحد تولیدی فعال کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

بهره‌برداران حوزه پرورش ماهی که بچه ماهی‌ها را به مزارع ریخته بودند پس از جاری شدن و از بین رفتن آنان افزون بر از دست دادن فصل بهار برای درآمدزایی ناچار به خرید دوباره بچه ماهی شدند.

جانبازی تصریح کرد: هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.