معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: ۴۸۷ واحد مسکونی در پی وقوع بارندگی و سیلاب‌های شدید فروردین ۹۹ در استان خسارت دیده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن حسینی افزود: از این تعداد ۲۷۳ واحد نیاز به بازسازی و ۱۵۲ واحد نیاز به تعمیر دارند، ۶۲ واحد باقیمانده نیز به لحاظ لوازم زندگی دچار خسارت شدند.

وی ادامه داد: خانه‌های خسارت دیده از سیل در شهرستان‌های کلات، تربت جام، باخرز، نیشابور، بجستان، گناباد، فریمان، جغتای، طرقبه شاندیز و بردسکن قرار دارند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: پیرو اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به شعبات شهرستان‌ها در نخستین ساعات وقوع سیل نیروهای بنیاد در مناطق آسیب‌دیده حاضر و نسبت به برآورد خسارت، کارشناسی، آمارگیری، تعیین درصد تخریب واحدهای مسکونی روستاها مانند بهانگر، آبرود (شهرستان داورزن) و رزداب (شهرستان خواف) و سایر روستاهای خسارت دیده شهرستان‌های تابعه استان اقدام کردند.

حسینی افزود: مقدمات اجرایی بازسازی واحدهای خسارت دیده از محل تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی انجام گرفته و به منظور تخصیص کمک‌های بلاعوض با دفتر مرکزی بنیاد مسکن و استانداری خراسان رضوی مکاتبه شده و مراتب در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: بیشتر واحدهای خسارت دیده در روستاهای سیل‌زده واحدهای خشتی و گلی هستند که در خصوص بازسازی واحدها، مالکان خسارت دیده باید همکاری بیشتری داشته باشند.

او اضافه کرد: وضعیت واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل توسط کارشناسان این بنیاد در حال بررسی است و مراتب به منظور تامین اعتبار به مبادی ذیربط ارسال خواهد شد.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی افزود: اعضای ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی ۲۷ فروردین ماه از مناطق آسیب دیده شهرستان داورزن به‌ویژه روستاهای بهانگر، آب رود و سویز دیدن کردند و تصمیمات لازم در خصوص بازسازی واحدهای مسکونی اتخاذ و نسبت به تامین تسهیلات بازسازی اقدام شد.

حسینی گفت: علاوه بر تامین تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی، ماشین‌آلات سنگین شامل سه دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر به منظور تخلیه گل و لای واحدهای خسارت دیده، به منطقه آسیب دیده از سیل اعزام شد.  

یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد آن آپارتمانی و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد آن غیرآپارتمانی است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع ۲۹ شهرستان، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا دارد.  

یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار نفری خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.