برای نخستین بار پهپاد سمپاش در مزارع شهرستان بیله‌سوار مغان مورداستفاده قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار بیله‌سوار استان اردبیل یکشنبه ۱۰ فروردین در بازدید از مزارع گندم  این شهرستان گفت: پهباد سمپاش یکی از تکنولوژی‌های نوین است که با استفاده از آن می‌توان در مدت کوتاه، حجم زیادی از مزارع را سمپاشی کرد و با توجه به کشاورزی بودن منطقه استفاده از آن در مزارع شهرستان مفید و مؤثر است.  

وی بیان کرد: این پهبادها در مدت ۳۰ دقیقه تا یک هکتار عرصه کشاورزی و باغی را به‌صورت منظم و دقیق سمپاشی می‌کنند و بر اساس تحقیقات و شواهد مناسب‌ترین وسیله برای سمپاشی مزارع گندم و کلزا و ذرت و انواع باغات است.  

او افزود: شهرستان بیله‌سوار جزو شهرستان‌های نمونه در حوزه کشاورزی بوده و رتبه‌های ممتازی در تولید محصولاتی ازجمله گندم، جو، عدس، کلزا و سویا دارد.

ربعلی جهانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار نیز گفت: کاهش مصرف سم، صرفه‌جویی در آب، کاهش نیروی انسانی موردنیاز، پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش خسارت له‌شدگی ناشی از حذف تردد ماشین‌آلات کشاورزی، کاهش هزینه تولید و افزایش سلامت محصول از مهم‌ترین مزایای استفاده از پهباد سمپاش است.

وی افزود: با کوشش کشاورزان و همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی مزارع از وضعیت سطح سبز خوبی برخوردار بوده و بر همین اساس بالغ‌بر ۴۲ هزار هکتار از مزارع در مقابله با علف‌های هرز و ۳۸ هزار هکتار نیز در مقابله با بیماری قارچی سمپاشی شیمیایی شده و این روند ادامه دارد.

جهانی اضافه‌کرد: با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی، کشاورزان رغبت بیشتری برای مبارزه مزارع خود علیه بیماری‌های قارچی برای افزایش عملکرد کمی و کیفی بیش از ۲۰ درصد در هکتار را نسبت به مزارعی که سمپاشی نشده دارند و بنابراین می‌بایست کشاورزان دست‌کم در مزارع آبی مزرعه گندم خود را ۲ بار و در مزارع دیم یک‌بار سمپاشی انجام دهند.

در اولین پرواز این پهپاد بر فراز مزارع گندم، این مزارع با سموم علف‌کش و زیر نظر جمعی از کارشناسان و با حضور تعدادی از کشاورزان سمپاشی شد.