اگر در جایی زندگی می‌کنید که سرایت مداوم و گسترده ویروس کرونا وجود دارد یا در تماس نزدیک با کسی بوده‌اید که علائم کووید-۱۹ را نشان می‌دهد، توصیه می‌شود خودتان را در خانه قرنطینه یا ایزوله کنید.

به گزارش همشهری آنلاین، قرنطینه کردن به معنای جدا کردن افرادی است که در معرض ویروس بوده‌اند تا معلوم شود آیا بیمار می‌شوند یا نه. ایزوله کردن به معنای جدا کردن فرد از قبل بیمار از سایر افرادی است که بیمار نیستند.

مدت  قرنطینه تا زمان حداکثر دوره نهفتگی ویروس (مدت زمان میان عفونت با ویروس تا علامت دار شدن فرد) است که در مورد ویروس کرونا ۱۴ روز است. مدت ایزوله کردن تا زمانی است که مسری بودن ویروس تمام شود، یعنی تا زمانی که علائم فرد برطرف و آزمایشش منفی شود.

در مدتی که خودتان را در خانه ایزوله کرده‌اید، این اقدامات را انجام دهید:

- از سایر افراد در خانه تا جایی که می‌توانید دوری کنید، در یک اتاق جدا بمانید و در صورت امکان از یک دستشویی جداگانه استفاده کنید.

- هیچکس نباید به ملاقات شما بیاید، مگر آمدنش به دلیلی ضرورت داشته باشد.

- اگر نیاز به مراجعه به پزشک دارید، از قبل از اطمینان حاصل کنید به محل درست مراجعه می‌کنید و احتیاطات لازم را رعایت کنید.

- اگر مجبورید در نزدیکی افراد دیگر باشید، مثلا هنگام رفتن به مطب دکتر ماسک بزنید.

- هنگامی که عطسه یا سرفه می‌کنید، بینی و دهانتان را با دستمال کاغذ بپوشانید و بعد دستمال کاغذی را درون سطل دردار بیندازید. دست‌هایتان را دست کم برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا محلول ضدعفونی‌کننده حاوی ۶۰ درصد الکل تمیز کنید.

- وسائل خانگی مانند لیوان، ظرف غذا، حوله و حتی ملحفه‌ها باید اختصاصی خودتان باشد. این وسائل را پس از استفاده کاملا بشویید.

- نقاط با تماس زیاد در خانه مانند دستگیره‌های درها، پیشخوان‌ها، شیرهای دستشویی، توالت، تلفن، صفحه کلید و میز کنار تختخواب  را با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های خانگی پاک کنید.

- - هر سطحی را که ممکن است با خون، مدفوع و هر مایع بدنی آلوده شده باشد، پاک کنید.

- محل‌های مشترک در خانه با استفاده از تهویه مطبوع یا باز کردن پنجره‌ها باید جریان هوای خوب داشته باشند.

- علائمتان را زیر نظر داشته باشید، اگر علائمتان بدتر شد، مثلا دچار تنگ نفس شدید به پزشک مراجعه کنید.

تهیه خواروبار و مواد بهداشتی در مدت قرنطینه یا ایزوله شدن ممکن است مشکل باشد. از سایت‌های سفارش آنلاین و تحویل در منزل برای دریافت ملزومات روزانه استفاده کنید.

پایان مدت ایزوله کردن در خانه از موردی به مورد دیگر متفاوت است و در این مورد باید با پزشکتان مشورت کنید.