«زیر چتر کتاب» عنوان طرحی است که برای تعویض کتاب‌های خوانده شده با نخوانده شده، در ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج) اجرا می‌شود.

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده: براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنها ۵۸ درصد مردم مطالعه غیر درسی دارند و به طور میانگین سرانه مطالعه در کشور روزانه ۲ تا ۱۲۰ دقیقه و ماهانه ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه است. اعداد و ارقامی که در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین و اندک است و فعالان حوزه کتاب گران بودن قیمت کتاب را دلیل اصلی آن می‌دانند.
معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران، برای افزایش سرانه مطالعه طرح «زیرچترکتاب» را اجرا می‌کند. طرحی که شهروندان بدون پرداخت هزینه و با اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده‌شان می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تحویل بگیرند و بخوانند.
طرحی که از یک سو بدون هزینه شهروندان را به مطالعه تشویق می‌کند و از سوی دیگر کتاب‌های خوانده شده‌ای که داخل کتابخانه‌ها یا داخل انباری‌ها خاک می‌خورند را به چرخه مطالعه وارد می‌کند.
کتاب‌های مذهبی، علمی، داستان، تاریخی و حتی کمک درسی، با نظم روی میزها چیده شده‌اند. از مرد میانسالی که مشغول تورق کتاب‌های است درباره طرح می‌پرسیم و می‌گوید: «طرح خوبی است و امیدوارم سال آینده هم تداوم داشته باشد.» بازدیدکنندگان کتاب‌ها را بر می‌دارند و روی صندلی‌های چیده شده زیر چترهای رنگی مشغول مطالعه می‌شوند. مادری همراه با کودکش از کنار کتاب‌های چیده شده روی میز می‌گذرد و می‌گوید: «جای کتاب کودک و نوجوان در چنین طرح‌هایی خالی است. به هر حال کتاب کودکان هم قیمت‌هایی بالایی دارند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، خرید چنین کتاب‌هایی در اولویت قرار ندارد.»
این طرح در ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج) اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند پنجشنبه‌های هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۵ مراجعه و تبادل کتاب‌های خوانده شده با نخوانده را انجام دهند.