مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو درباره انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر واردات دستگاه‌های تولید برنج مصنوعی به ایران و وجود آرسنیک در برنج‌های موجود در بازار توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین عزیزی، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو  درباره شایعه واردات دستگاه تولید برنج مصنوعی به کشور و تولید این نوع برنج گفت: گزارشی مبنی بر تولید برنج مصنوعی در کشور نداریم. هیچ نمونه‌ای از این نوع برنج در بازار ایران نداشته‌ایم و وجود برنج مصنوعی در بازار ایران تکذیب می‌شود.

وی درباره وجود آرسنیک در برنج‌های موجود در بازار کشور نیز گفت: استاندارد آلودگی برنج در ایران از نظر فلزات سنگین و قارچ بسیار سختگیرانه و در حد استاندارد اروپاست و حداکثر مجاز آن ۱۵۰ ppm یا نانوگرم است. اگر در برنجی میزان آلودگی به آرسنیک بیش از این میزان باشد، اجازه ورود به کشور را نمی‌گیرد و ترخیص نمی‌شود. در مورد برنج‌های داخلی میزان این نوع آلودگی بسیار کم و معمولا زیر حد مجاز است و این برنج‌ها از این نظر مشکلی ندارند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود ۶۰ درصد برنج‌های مصرفی در کشور تولید داخل و حدود ۴۰ درصد وارداتی است. بیشتر برنج وارداتی نیز از هندوستان و پاکستان و به میزان بسیار کمتری از تایلند وارد می‌شود.

عزیزی در مورد تخلف مخلوط کردن برنج داخلی و خارجی نیز گفت: این موضوع خیلی تحت کنترل نیست چون ممکن است در یک مغازه یا یک انبار چنین تخلفی برای برنج‌های فله رخ دهد. اگر هم باشد، میزان آن بسیار کم و ناچیز است چون معمولا برنج‌های ایرانی و غیرایرانی هر کدام با بسته‌بندی و برند خودشان در بازار عرضه می‌شوند.

وی افزود: میلیون‌ها مغازه خرید و فروش برنج وجود دارد که نظارت بر آنها به عهده معاونت‌های بهداشت و ماموران بهداشت محیط در سطح عرضه است و اگر تخلفی در این زمینه وجود داشته باشد حتما با آن برخورد می‌شود.