قنات ها ارتفاع کمی دارند و به همین دلیل لایروبی آن کار سخت و دشواری است اما برای جلوگیری از آبگرفتگی و طغیان آب، باید به طور مستمر لایروبی شوند. کاری که نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ در دستور کار دارند. این بار با کارگران خدمات شهری در لایروبی قنات عباس آباد همراه شدیم.

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: از دیر باز قنات‌ها محل خوبی برای ذخیره سازی و جمع آوری آبهای سطحی بوده و هستند. قنات عباس آباد از قنات‌های قدیمی تهران است که همچنان آب در آن جریان دارد.

به گفته «پدرام طلوعی» رئیس اداره مسیلها و قنوات شهرداری منطقه۶، با جاری شدن آب قنات در نهر، برکه تشکیل می شود و هنگام بارش نزولات آسمانی سطح آب بالا می آید و  اگر لایروبی نشوند، آب جمع آوری شده  طغیان می‌کند و در سطح معابر جاری می شود: «ریختن زباله داخل نهر و برکه مسیر آب را مسدود می کند و موجب آبگرفتگی می شود. بنابراین مسیر قنات به طور مداوم و مستمر توسط نیروهای خدمات شهری منطقه لایروبی می شود.»
قنات عباس آباد در بزرگراه مدرس قرار دارد به «نهر سنگی» معروف است و در دوره‌های گذشته با استفاده از سازه‌های بتونی، مقاوم سازی شده است: «به طور کلی قنات ها ارتفاع کمی دارند و نظافت و لایروبی آنها توسط نیروهای خدمات شهری به سختی انجام می شود.»

طلوعی با بیان اینکه دبی آب در این قنات حدود ۵۰۰ لیتر در ثانیه است و از پرآب‌ترین قنات‌های تهران محسوب می‌شود، می گوید: «آب قنات عباس آباد در بزرگراه مدرس به سطح زمین می رسد و  در طول مسیر هرآنچه باشد می‌شوید و با خودش پیش می‌برد. بنابراین برای پاکسازی زباله‌ها، اواسط مسیر آب قنات حوضچه‌ای تعبیه شده است که نیروها با لباس‌ها و تجهیزات مخصوص وارد آن می‌شوند و نظافت می‌کنند.»

رئیس اداره مسیلها و قنوات شهرداری منطقه ۶ در پایان می گوید: «عملیات لایروبی در ۶ ماه اول سال به طور مرتب انجام می شود و در ۶ ماه دوم هم نیروها آماده باش هستند تا در صورت نیاز و مسدود شدن مسیر آب، عملیات لایروبی را انجام دهند.»