پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخگویی تمام مسوولان به ویژه آنان شد که به‌ گفته او «دروع گفته‌اند و فریبکاری» کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، پروانه سلحشوری به اعتماد می‌گوید: «به عقیده من مساله استیضاح و استفاده از اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامی جایز و لازم است اما باز هم در مرحله اول باید آنانی پاسخگو باشند که با دروغ و فریبکاری شائبه‌های مطرح‌شده را جنگ روانی عنوان کردند و پاسخگو نبودند.»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به محدوده اختیارات پارلمان یادآور می‌شود: «باید توجه داشت آنانی که اصلی‌ترین قصور را مرتکب شدند، نهادهایی هستند که اساسا به مجلس پاسخگو نیستند بنابراین در این میان من به عنوان نماینده مجلس نمی‌دانم به مردم چه بگویم. بگویم کمیته ویژه و حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم اما نمی‌شود چون سرنوشت کمیته حقیقت‌یاب اعتراضات آبان‌ماه نامعلوم است و مشخص نیست به کجا رسید بنابراین اگر به مردم این حرف‌ها را بزنم، من هم دروغی به دروغ‌ها اضافه کرده‌ام.»

سلحشوری همچنین استیضاح وزیر دفاع را امری لازم خواند و تاکید می‌کند: «ما در مجلس قطعا استیضاح وزرای دفاع و کشور و راه را پیگیری می‌کنیم و گمان می‌کنم باتوجه به شرایط فعلی، این‌بار دیگر پیامی برای لغو استیضاح نیاید و اتفاقا خوشحال هم شوند که اتفاقا یکی دو استیضاح صورت بگیرد. اما به عقیده من مشکل با این مسائل حل نمی‌شود. مشکل این است که ما به مرگ عادت کرده‌ایم. شادی و نشاط را از کشور گرفته‌ایم و مدام غم به جامعه تزریق کرده‌ایم و این اتفاقات تلخ هم پیامدهای آن است. امروز چرخه معیوبی شکل گرفته که به مرگ و ناامیدی منتهی می‌شود که امیدوارم این حادثه دردناک باعث شود مسوولان به این چرخه پایان دهند.»

مساله «خطای سیستماتیک» دیگر موضوعی است که پروانه سلحشوری در جریان گفت‌وگوی خود به آن اشاره کرده و خواستار پاسخگویی نهادهایی می‌شود که به‌زعم او پاسخگو نیستند.

او تاکید می‌کند: «ما دچار ناکارآمدی سیستماتیک هم هستیم اما بانیان این اقدام به مجلس و مردم پاسخگو نیستند.»

در این میان او درباره گفته‌های اخیر رییس‌جمهوری مبنی بر بی‌اطلاعی‌اش از انهدام هواپیمای مسافربری توسط پدافند هوایی ایران می‌گوید: «این اظهارات آقای روحانی از نظر من ۲ معنا دارد. یا او می‌خواهد این پیام را منتقل کند که اختیارات جای دیگری است یا اینکه واقعا قصد زیرسوال بردن شأن خود را دارد اما در هرحالت بزرگ‌ترین اشتباه از سوی او زمانی صورت گرفت که حدود ۲ سال پیش به رای مردم پشت کرد و امروز هم ثمرات همان تصمیمش را می‌بیند. مدت‌ها پیش گفتم که نظامی‌ها باید به پادگان‌ها برگردند چه بسا اگر این اتفاق افتاده بود و آنها به وظیفه خود عمل می‌کردند و در فرهنگ و اقتصاد و سیاست و... حضور نداشتند، شرایط اینچنین نبود.»

این نماینده اصلاح‌طلب در همین راستا، طرح سوال از رییس‌جمهوری را یکی از راهکارهای مشخص شدن حقایق دانسته و می‌گوید: «امکان طرح سوال از رییس‌جمهوری قطعا با توجه به اختیارات نمایندگان وجود دارد و ما هم این مساله را پیگیری خواهیم کرد ولی همچنان به عقیده من سوال اصلی را باید از نهادهای نظامی پرسید. آنان باید بگویند مردم در کجای معادلات‌شان قرار دارند. امروز یک‌بار برای همیشه باید این سیکل معیوب را درست کنیم. چطور می‌شود رسانه ملی این مملکت در چنین شرایطی با اقدامات نسنجیده آبروی یک حکومت را ببرد و ۳ روز تمام در کنار سایرین دروغ بگوید؟ مسوولان امروز بدانند اعتمادی که به آن خدشه وارد شده بود امروز دیوارهایش هم فروریخته و باید هرچه سریع‌تر راهکاری واقعی بیندیشند.»