رئیس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرطان معده در مردان و پستان در زنان جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در خراسان شمالی است.

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از فارس، هادی محمددوست اظهار کرد: بهبود روش‌های تشخیصی و درمانی، یافتن موارد بیشتر سرطان در مراحل زودرس‌تر، تغییرات زیست‌محیطی و عادات زندگی و غذایی از دلایل شیوع بالای ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.
    
عضو هیات علمی، پزشک فوق تخصص و رییس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی استفاده بیش‌ازحد و نامناسب سموم  و آفات در پرورش گیاهان، میوه‌ها و ... را در بروز سرطان مؤثر دانست و عنوان کرد: پرهیز از مصرف زیاد فست فودها و غذاهای آماده، استفاده از نور آفتاب، ورزش و تحرک کافی و ... به پیشگیری‌های اولیه و کشف و ریشه‌کن کردن زودرس سرطان به پیشگیری‌های ثانویه موسوم است.

وی ادامه داد: حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌ها منشأ ژنتیکی ارثی دارد. خراسان شمالی ازنظر شیوع سرطان مشابه دیگر مناطق کشور است، به‌جز موارد بروز بالاتر سرطان معده و مری که با بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده به دلیل موقعیت جغرافیایی استان می‌باشد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، عضو هیات علمی، پزشک فوق تخصص و رییس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:سرطان پستان در بانوان استان شایع است. همچنین اقدامات پیشگیرانه سرطان پستان شامل معاینه و ماموگرافی است که به همه زنان بالای ۳۰ سال توصیه می‌شود اما در مورد سرطان معده هیچ روش غربالگری استانداردی وجود ندارد.

وی از ۳ نوع درمان جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی برای مبتلایان به سرطان خبر داد و اضافه کرد: شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به شکل عمده برای مبتلایان به سرطان در مرکز استان انجام می‌شود، اما برخی از درمان‌های جراحی سرطان به دلیل نبود تکنیک‌های لازم در بیمارستان‌های استان و همچنین نبود نیروهای متخصص موردنیاز، به مشهد یا استان‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند.