به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی که داراست بهعنوان شاهراه مواصلاتی بین شمال و مرکز کشور است و البته به لحاظ نزدیکی به پایتخت میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
قزوین علاوه بر شاهراه مواصلاتی به لحاظ غنی بودن در بخش کشاورزی و صنعت و هم چنین به دلیل دارا بودن اماکن تاریخی سالانه میزبان بازدیدکنندگان زیادی است.
ظرفیتها و پتانسیلهایی که قزوین در حوزهٔ گردشگری دارد میطلبد تا بستر مناسبی برای رفت و آمد مسافران فراهم شود از این رو یکی از راههای ارتباطی میتواند خطوط هوایی باشد که البته تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و دسترسی به استان قزوین صرفأ از طریق راههای زمینی صورت گرفته است.
البته وضعیت اقتصادی و صنعتی قزوین نیز بهگونهای است که با وجود شهرکهای صنعتی متعدد از جمله شهر صنعتی البرز، فرودگاه میتواند به شکوفایی اقتصادی آن کمک کند.
در نگاه نخست شاید به واسطه نزدیکی قزوین به تهران نیاز به فرودگاه در استان احساس نشود که البته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر خود به استان قزوین در سال 95، اعلام کرده بود که احداث فرودگاه در استان قزوین میتواند بسیاری از مشکلات حملونقل کشور را کاهش دهد.
البته بر خلاف تصور وزیر کشور، علی فرخ زاد معاون امور عمرانی استانداری قزوین معتقد است بنا به شرایطی که در کشور وجود دارد برخی از فرودگاههای مراکز شهری در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل به سر میبرند و البته سازمان هواپیمایی نیز احداث فرودگاه در قزوین را اقتصادی نمیداند.
داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 نیز گفت: بهرهمندی از فرودگاه یکی از ضرورتهای استان ما است اگرچه قزوین از خطوط ریلی و آزادراه برخوردار است.
معاون امور عمرانی استانداری قزوین اظهار کرد: فرودگاهی که در حال حاضر در استان قزوین وجود دارد فرودگاه خدمات هوایی ویژه و سمپاشی است که با توجه به متفاوت بودن تکنولوژی آن اگر بخواهیم تغییر کاربری دهیم باید طول باند آن را ارتقای زیادی دهیم.
وی تأکید کرد: مطابق با مصوبه مجلس دولت هیچ پروژهٔ جدیدی را آغاز نخواهد کرد و بنابراین برای این کار نیاز به ورود بخش خصوصی است.
وی افزود: در سنوات گذشته شهرداری قزوین برای این کار اقداماتی را آغاز کرد اما به دلیل اینکه مالکیت این فرودگاه با جهاد کشاورزی است، مسائلی مطرح و موجب شد تا هزینههایی که شهرداری متقبل شده بود عودت داده شود.
وی اضافه کرد: در زمانی که شهرداری ورود پیدا کرده بود بنا شده بود تا شهردارای بهعنوان مالک وارد و شرکت خصوصیسازی نیز بهعنوان سهم آورده باشد، اما به لحاظ اینکه اراضی با ارزشی وجود داشت با مخالفت جهاد کشاورزی همراه بود.
فرخزاد تأکید کرد: با پیگیریهایی که پیش از این با سازمان هواپیمایی شده بود بهصورت دولتی نیز رغبتی برای احداث فرودگاه در قزوین وجود نداشت و به لحاظ نزدیک بودن قزوین به فرودگاههای پایتخت موافقت در این زمینه وجود نداشت.
فرودگاه قزوین به صورت پدافندی و یا تفریحی و آموزشی عمل کند
فرخ زاد گفت: تنها پیشنهادی که در حال حاضر وجود دارد این است که این فرودگاه بهصورت پدافندی و بهعنوان پشتیبان برای تهران و مناطق غرب کشور و یا بهعنوان فرودگاه تفریحی و آموزشی استفاده شود که البته برای این منظور نیز باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و البته چون مالکیت پروژه با جهاد کشاورزی است باید جهاد کشاورزی تصمیمگیری کند.
بهره مندی قزوین از فرودگاه ضرورت دارد
داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ضرورتهای استان ما بهرهمندی از فرودگاه است و این در حالی است که ما در استان خطوط ریلی و آزادراههایی را نیز داریم که با آزاد راه قزوین_تهران و افتتاح خط ریلی قزوین_رشت و آزادراه همدان به لحاظ زیر ساختی بخشی از نیازها برطرف میشود.
محمدی معتقد است: در ارتباط با احداث فرودگاه در استان قزوین نیز رایزنیهایی صورت گرفته و با استاندار جدید نیز مذاکراتی در این حوزه داشتیم.
با توجه به اینکه بررسی نیاز به فرودگاه ارتباط تنگاتنگی با اداره کل راه و شهرسازی دارد اما به واسطه آنکه سکان مدیریتی این اداره به تازگی به دست یکی از مدیران غیر بومی افتاده است بنابراین طبیعی است قدری زمان لازم است تا بررسیهای لازم توسط مدیر کل جدید صورت گیرد و لذا اعلام نظرات پیش از بررسی دور از انصاف است.
اگرچه نماینده مردم قزوین البرز و آبیک اعلام میکند که در خصوص احداث فرودگاه رایزنیهایی صورت گرفته و مذاکراتی انجام شده است اما معاون عمرانی استاندار معتقد است دولت هیچ پروژه جدیدی را آغاز نخواهد کرد.
احداث فرودگاه در استان قزوین میتواند علاوه بر ارتقای مسیرحمل و نقل و البته تسهیل در آن به رونق گردشگری نیز کمک کند و بتواند در افزایش و جذب گردشگر تاثیر گذار باشد.