استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش و جایگاه بانک‌ها در توسعه کشور و جنگ اقتصادی گفت: ‌بانک‌ها به‌جای بنگاه‌داری باید تامین منابع کنند.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از استانداری آذربایجان‌شرقی محمدرضا پورمحمدی سه شنبه ۲۶ آذر در همایش یک‌روزه مدیریت و کسب و کار در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد منابع بانک‌های آذربایجان شرقی در استان هزینه می‌شود و با تلاش‌های انجام شده ۲ هزار میلیارد تومان از منابع مس به بانک‌های استان برگشته است؛ بر این اساس بانک‌ها باید منابع لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.  

 وی با اشاره به اینکه ایران کلکسیون وسیع توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی است که هنوز نتوانسته‌ایم از آنها بهره گیری کافی کنیم، افزود: در آذربایجان شرقی نیز یک درصد منابع مس جهان قرار دارد و این خطه دارنده مقام اول منابع طلای ایران محسوب می‌شود، ضمن اینکه منابع عظیم کائولین و پرلین نیز در این استان وجود دارد که برای بهره‌برداری از آنها هنوز اقدام نشده است.  

پورمحمدی اظهار کرد: البته اقدامات اخیر در خصوص بخش معدن در آذربایجان شرقی قابل توجه بوده است؛ از جمله عملیات اجرایی ذوب مس در ورزقان در حال انجام بوده و ۸۵ درصد پیشرفت کار دارد که با بهره برداری از آن برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال به دنبال خواهد داشت.  

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بهره برداری از ذخایر عظیم معدنی نفلین سنیت سراب نیز هزاران نفر اشتغال به دنبال دارد که در واقع در شرایط کنونی پادزهر تحریم و مقابله با جنگ اقتصادی استکبار بر ضد ایران است.  

وی گفت: اقتصاد کشور باید به دانشگاه تکیه کند؛ بر این اساس شرایط کنونی نیز اقتضا می‌کند که راهبردها و روش‌ها عوض شود و در این راستا ماموریت اول دانشگاه تولید علم است البته علمی که باید برای رفع نیازهای جامعه کاربرد داشته باشد.  

پورمحمدی با تاکید بر این که مقابل تحریم‌ها سفت و سخت ایستاده‌ایم و به دنبال رونق تولید هستیم، ‌ادامه داد: جنگ تمام عیار استکبار جهانی با ایران جنگ اقتصادی است و جامعه باید آن را به طور جدی بپذیرد.  

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: آمریکا به دنبال بازدارندگی چرخ‌های اقتصادی کشور و تحریم همه نیازهای جامعه می‌باشد، ولی با این وجود صادرات مسائل آرایشی و خودروهای لوکس را محدود نمی‌کند تا فاصله طبقاتی ایجاد کند.  

پور محمدی همچنین با بیان اینکه شرایط اقتصادی به خوبی پیش می‌رفت و در سالهای ۹۵ و ۹۶ از تورم ۴۰ درصدی به ۱۲ درصد درسیدیم، گفت: اما آمریکا با خروج از برجام فشار اقتصادی بر ایران را تشدید کرد و با بد عهدی به دنبال ضربه زدن به کشور و اقتصاد ماست.  

وی با تاکید بر اینکه باید با عوامل تصنعی و انحصار در کشور ‌مبارزه شود، افزود: به طور مثال نهاده‌های دامی در استان کنترل شد چون عوامل تصنعی و انحصاری از بین رفت؛ خیلی از کالاها هم همین طور است که باید انحصار شکنی شود تا وضعیت اقتصادی کنترل شود.  

پورمحمدی همچنین ادامه داد: تبریز پایتخت کیف و کفش ایران است که ظرفیت بالای اقتصادی محسوب می‌شود، این در حالی است که کفش‌های چینی دستفروشان که با قیمت پایین خود خریداران را فریب می‌دهند، قاتل سلامتی هستند.  

وی یادآور شد: ‌باید از تمام ظرفیت‌های استان در جهت مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم و مدیریت و کسب و کار می‌تواند روشی برای رونق تولید در کشور باشد.  

پورمحمدی گفت: اکنون ‌عرصه رقابت و جنگ اقتصادی ما را بیشتر به هم نزدیک کرده است و بر این اساس دنبال منافع ملی خودمان هستیم.