همشهری آنلاین: خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران گفت: امروز اربعین به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران افزود: اکنون جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر و خیره‌کننده در اربعین حسینی است و این مجاهدت که امروز در جلوه اربعینی خودش، شکوه خاصی دارد ان‌شالله ما را به فلاح، رستگاری و فتح خواهد رساند.   

وی ادامه داد: اربعین حسینی یک پدیده باشکوه، اعجاب‌آور و الهام‌بخش است. برای دستیابی به حقیقت تقوا، توسل به حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی ضروری است. جامعه ما در این ماه محرم و صفر و در اربعین حسینی در یک چنین حال و هوایی قرار دارد.

حاج علی اکبری گفت: از نگاه مومنان، راهپیمایی اربعین یک اعجاز است و می‌شود درباره آن تحدید کرد به این معنا که اگر راست می‌گویند نه مثل اربعین بلکه گوشه‌ای از آن را بیاورد.

امام جمعه تهران افزود: در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از حسین(ع)، کربلا، زیارت و پپاده‌روی هستیم، پایه‌ها و بنیان‌هایی که امروز به عنوان اربعین شناخته می‌شود، توسط سید الشهداء و اهل بیت نهاده شده است.

وی گفت: مکتب حسینی را در دو جلد می‌توان مطالعه کرد، جلد اول توسط اباعبدالله و یاران با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل‌بیت(ع) به خصوص امام سجاد و حضرت زینب نگاشته شد و این کتاب اربعین یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق است.

حاج‌علی اکبری ادامه داد: راهپیمایی اربعین ذخیره‌ای برای امت شیعه است و در وقت نیاز خود این معجزه ظهور کرد.

وی ادامه داد: این معجزه برای جامعه اسلامی در زمانی که به آن نیاز بود اتفاق افتاد، وقتی امت اسلامی به یک انسجام درونی و اردوی تربیتی و رسانه‌ای پرقدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی به تقویت روح مقاومت اسلامی نیاز داشت، وقتی جهانی‌سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت بود، عشق و مهرورزی نیاز بود اربعین از راه رسید و شد آنچه که می‌بایست می‌شد.

امام جمعه تهران عنوان کرد: برای انقلاب اسلامی ما، در آستانه گام دوم از این گنجینه الهی و آسمانی رونمایی شد امروز اربعین به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.

حاج علی اکبری گفت: این اجتماع با ویژگی‌های مختلفی همراه است و قریب به ۳۰ میلیون نفر با ویژگی خاص یعنی هجرت و با مقصد واحد که حرم مطهر حسینی(ع) است، حضور عاشقانه و داوطلبانه دارند.

وی افزود: اتحاد و انسجام در هدف، آرمان و حتی در نشانه‌ها، در احساس، در لباس، در علائم و نشانه‌ها، یک اجتماع درون‌جوش متکی به خود و مردمی از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد دارای ترکیب خانواده بنیان است. از نوزاد تا پیر در این اجتماع حضور دارند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این اجتماع تنوع علمی، قومی، نژادی و دینی دارد. چه می‌شود گفت درباره این حادثه بزرگ؛ آیا می‌توان این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و اضلاع و ویژگی‌ها توصیف کرد؟

وی ادامه داد: بدون شک و به تعبیر رهبر انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و قابل توصیف نیست. خیلی از پدیده‌های الهی درست قابل تفسیر نیست و راه عشق است.

حاج علی اکبری گفت: این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند اما اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع معرفتی و حکمی خود در این راه مجاهدت کند تا این پدیده را تفسیر و تحلیل کنند.

وی گفت: پدیده با شکوهی که هم دارای ابعاد عرفانی، سلوکی و معنوی است و هم دارای ابعاد معرفتی و اعتقادی و فکری است و هم ابعاد تربیتی فکری و اخلاقی دارد. این پدیده دارای ابعاد جامعه شناختی، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی است و ابعاد منطقه‌ای، بین‌المللی، تاریخی و تمدنی هم دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: باید در این زمینه اقدام‌های فروانی انجام شود اما در یک نگاه و بر اساس بیانیه گام دوم می‌شود روی این سه گام اربعین را ملاحظه و مطالعه کرد؛ نخست خودسازی و نقشی که در خود سازی مومنان برعهده دارد.

خطیب تهران افزود: دوم نقشی که از منظر جامعه‌پردارزی دارد و سوم از منظر تمدن‌سازی می‌توان اربعین را مطالعه کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها