تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

شهردار تهران می‌تواند لایحه اصلاح بودجه را تنظیم و به شورا ارائه کند. این خبری بود که یک عضو شورای شهر درباره حواشی ایجادشده درخصوص بودجه فرهنگی‌هنری تهران اعلام کرد.

پیش از این اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره سهم اندک این سازمان و برنامه‌های فرهنگی‌هنری پایتخت هشدار داده بود. برخی حتی استعفای اخیر او که به دفتر شهردار رسیده را ناشی از این بودجه اندک می‌دانند.

اوحدی گفته بود: در اساسنامه سازمان تأکید شده که هیأت امنا باید بودجه سازمان را تصویب کنند. در بهمن۹۷ بودجه سازمان تصویب شد و به تأیید شهردار تهران و رئیس شورای شهر رسید. بند بعدی اساسنامه می‌گوید که شهردار تهران باید دستور تخصیص این اعتبار را بدهد. الان ماه‌های اول سال است و عین همان بودجه‌ای که هیأت امنا تصویب کرده به سازمان ابلاغ نشده و در آن بودجه کاهشی انجام شده است. یکی از دستور کارهایمان در مجمع سالانه این است که با تصویب هیأت امنا همان بودجه تصویب‌شده اولیه ملاک عمل قرار گیرد و حتما حمایت شهردار محترم و رئیس شورای شهر را هم خواهیم داشت.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: در مواردی که برخی اقلام هزینه‌ای یا درآمدی در بودجه از قلم بیفتد، شهردار تهران می‌تواند لایحه اصلاح بودجه را تنظیم و به شورا ارائه کند. سیدحسن رسولی درباره حواشی ایجادشده پیرامون بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به پانا گفت: لایحه بودجه سالانه شهرداری تهران دربردارنده همه سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای جاری شهرداری شامل مناطق، نواحی، سازمان‌ها و شرکت‌هاست. این بودجه براساس قانون از سوی شهردار تحویل شورای شهر می‌شود و بعد از بررسی و اظهارنظر کمیسیون‌های تخصصی، در صحن شورا تصویب و برای هیأت تطبیق ارسال می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران افزود: چنانچه لایحه بودجه مغایرت قانونی نداشته باشد، به شهردار ابلاغ می‌شود و به‌عنوان سند درآمدی و هزینه‌ای یک‌ساله شهرداری تهران لازم‌الاجراست. وی اضافه کرد: ممکن است به هر دلیلی برخی اقلام هزینه‌ای یا درآمدی در فصل تنظیم لایحه یا در دوره رسیدگی به لایحه در صحن شورا و در کمیسیون‌ها از قلم بیفتد یا کاستی‌ای در مورد اعداد و ارقام صورت بگیرد. در این مواقع، راه‌حل آن ارائه اطلاعات صحیح به‌صورت حساب‌شده خدمت شهردار است. رسولی افزود: راه قانونی‌اش این است که شهردار تهران در آن مورد خاص براساس اختیاراتی که دارد، لایحه اصلاح بودجه را تنظیم کند.

آن لایحه می‌آید، در مورد آن سرفصل‌ها که اعداد و ارقام نیازمند اصلاح است، براساس آن لایحه درخواستی آقای شهردار به بحث گذاشته می‌شود، اصلاح و در نهایت ابلاغ می‌شود. عضو شورای شهر تهران با اشاره به موضوع استعفای اوحدی در پی محقق نشدن بودجه سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران گفت: راه‌حل استعفا و کناره‌گیری کمی برایم غریب است و با شناختی که از آقای اوحدی دارم، این را بعید می‌دانم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که برای حل این مشکل حتما اقدام خواهیم کرد، چراکه ما به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر حضور داریم و وظیفه‌مان حل این مسائل است.

  • فقط ۴ درصد بودجه

امسال فقط ۴درصد از بودجه شهرداری به فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی‌هنری اختصاص یافته است. مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تنظیم نامه‌ای برای حل مشکل بودجه سازمان فرهنگی‌هنری گفت: مشکل اساسی درباره بودجه سازمان فرهنگی‌هنری اختلاف در موعد بودجه‌بندی این سازمان و شهرداری تهران است. موعد ارائه بودجه پیشنهادی سازمان فرهنگی‌هنری انتهای اسفندماه اعلام شده اما زمانبندی بودجه‌ای کل شهرداری تهران تا انتهای آذرماه است. این بودجه پیشنهادی دی‌ماه بررسی نهایی و در بهمن‌ماه تصویب می‌شود.

وی افزود: فاصله‌ای که بین این ۲پیشنهاد وجود دارد باید برداشته شود تا ناهماهنگی‌های صورت‌گرفته از بین برود. فراهانی تأکید کرد: مسلم است براساس قانون سقف ۴درصد از درآمدهای نقدی شهرداری تهران به فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران اختصاص دارد. من در این رابطه نامه‌ای تنظیم و به ریاست شورا ارسال کرده‌ام. برای حل مشکل بودجه این سازمان باید هیأت امنای سازمان فرهنگی‌هنری و مجموعه شهرداری اقدامات مقتضی را انجام دهند.