تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷

فرزاد عسگری- البرز - خبرنگار: ابوطالب قادری متولد ۱۳۵۶ ساکن نظرآباد است. قادری ابتدا تحصیلات خود را در دانشگاه تربیت معلم تهران با گرایش ریاضی ادامه می‌دهد و در نهایت به عنوان معلم در آموزش و پرورش منطقه نظرآباد استخدام می‌شود.

اما علاقه و عشق به هنر او را رها نمی‌کند تا جایی که بعد از ۲ سال تدریس در مدارس ابتدایی، در کنکور سراسری هنر شرکت می‌کند و در رشته نقاشی دانشگاه هنر یزد پذیرفته می‌شود. قادری تحصیلات آکادمیک خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه می‌دهد. قادری به سبک آبستره یا تجرید علاقه‌مند است و به طور تخصصی در این تکنیک از نقاشی مهارت دارد. وی همچنین افتخاراتی را در این حوزه کسب کرده است. گفت‌وگوی همشهری با این هنرمند البرزی را در ادامه می‌خوانید.

  • چه چیزی باعث شد به سمت هنر گرایش پیدا کنید؟

ذات زیبای هنر هر کسی را که روح جست‌وجوگری داشته باشد به خود جذب می‌کند و من هم از این قاعده جدا نبودم. جاری و زنده بودن هنر، به‌ویژه هنر نقاشی برای من بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بوده و هست.

  • کدام سبک از نقاشی را می‌پسندید و در آن مهارت دارید؟

دانشجویان دانشگاه هنر با همه سبک‌ها و فنون نقاشی آشنا می‌شوند. اما در میان این تکنیک‌ها، سبک مدرن آبستره یا تجرید دلخواه من بود که همچنان نیز در این راستا فعالیت می‌کنم.

  • آبستره به چه معناست و چه سبکی از نقاشی است؟

آبستره یعنی خلاصه کردن. در این تکنیک، هنرمند از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند. مردم اینگونه برداشت می‌کنند که نقاشی‌های آبستره، هدف و موضوع خاصی ندارند اما اینطور نیست. در سبک آبستره ممکن است نگاه نقاش به سوژه مورد نظرش، از فاصله بسیار دور یا بسیار نزدیک باشد، درنتیجه این سبک برای برخی از مردم غیرقابل درک و بی‌معنی است. آبستره نشانگر نگاه نوین هنرمند به موضوع یا سوژهاست. به طور مثال اگر یک نقاش سبک آبستره قصد نقاشی کردن یک درخت را داشته باشد، ممکن است زاویه دید خود را آنقدر به تنه درخت نزدیک در نظر بگیرد که روی بوم فقط آثار محوی از پوست درخت بکشد و در نگاه اول کسی متوجه نشود که این نقاشی از روی یک درخت کشیده شده است. علیرغم تصور عموم، موضوع در این تکنیک به‌هیچ‌وجه حذف نشده، فقط زاویه دید متفاوتی برای نقاشی کردن انتخاب می‌شود.

  • درباره یکی از فنون این سبک از نقاشی توضیح دهید.

«بداهه‌نگاری» یکی از تکنیک‌های اصلی و پرکاربرد در نقاشی مدرن است. در این تکنیک، هنرمند هیچ پیش‌زمینه‌ای از اثر ندارد، بنابراین سوار بر موج اتفاقات، روی بوم به طور بداهه نقاشی می‌کند. همین تاثیر فضای بیرون و احوالات درونی هنرمند روی نقاشی، جذابیت آن را چندین برابر 
می‌کند.

  • چه چیزی در این سبک نظر شما را به خود جلب کرد؟

نقاشی‌هایی که با استفاده از این شیوه به وجود آمده‌اند، اگر چه مخاطب کمتری دارند اما به تماشاگر اجازه می‌دهند هر برداشتی از نقاشی داشته باشد. در واقع بازه معنایی نقاشی آبستره بسیار وسیع است. در این تکنیک شما به مخاطب خود اجازه تفکر و مشارکت در کشف معنای یک اثر را می‌دهید و این یعنی احترام گذاشتن به مخاطب. در این باره می‌توان گفت، در نقاشی مدرن، تعبیر و تصور هرکس از یک اثر هنری با فرد دیگری متفاوت است یعنی به تعداد مخاطب، نظر مختلف وجود دارد.

  • واکنش مردم در مواجهه با این سبک از نقاشی چیست؟

عکس‌العمل برخی از مردم بسیار جالب است. برخی معتقدند کشیدن این نقاشی‌ها به سبب دور بودن از موضوع و صرفا استفاده از رنگ روی بوم، راحت است و آنها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند درحالی که این سبک، دنیایی از فنون و تکنیک‌ها را دارد. در واقع چون نقاشی آبستره، زاویه دید متفاوتی را ارائه می‌دهد و به نوعی خرق عادت است، گاهی برای برخی از مردم عجیب و غیرقابل درک به نظر می‌آید.

  • چگونه باید در نقاشی، به‌خصوص سبک مدرن آن به تسلط رسید؟

برای تسلط پیدا کردن بر شیوه‌های نقاشی آبستره نباید عجله کرد، بلکه باید زمان دهیم تا آرام‌آرام تجربه و مهارت در هنرمند درونی شود. نقاشی مدرن مانند سایر شیوه‌های نقاشی، هزاران تکنیک دارد که حتی برخی از آنها سخت‌تر از شیوه‌های معمول نقاشی هستند.

  • توقع و خواسته یک هنرمند از جامعه امروز چیست؟

هر هنرمندی خواستار بستری است که بتواند در آن هنر و آثار خود را بروز دهد تا مخاطب نیز در مقابل با نظرات و ایده‌های خود، به تجربه هنرمند بیفزاید. ارتباط بین هنرمند و مخاطب بسیار ارزشمند است و باید احترام خاصی برای آن قائل شد.

  • در سال‌های اخیر چه افتخاراتی در حوزه هنر کسب کرده‌اید؟

در بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی تهران، جشنواره هنری فجر استان و جشنواره پرسش مهر موفق به کسب رتبه اول شده‌ام. در نخستین جشنواره هنرهای تجسمی عدالت و امید نیز به عنوان نقاش برگزیده کشور، انتخاب شدم. ۷ نمایشگاه انفرادی در استان البرز و شهرستان برگزار کرده‌ام و اکنون نیز به عنوان داور در برخی از جشنواره‌های هنری در سطح کشوری و استانی شرکت می‌کنم.

  • و سخن آخر؟

ما همه می‌دانیم که اساس و ذات هنر به‌هیچ‌وجه بد نیست و هیچ هنرمندی برای انجام کار بد و یا دور از اخلاق به این سمت و سو نیامده، پس باید تمام زمینه‌ها را برای فعالیت هنرمند فراهم کنیم نه این‌که بخواهیم سد راه او باشیم. هنرمند مسیر خود را برای ارائه آثار خلق‌شده‌اش پیدا می‌کند و مانند یک رود قدرتمند جاری می‌شود.

برچسب‌ها