تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

پوپک قاسمی - اردبیل - خبرنگار: اردبیلی‌ها به خوش‌خوراک بودن معروف هستند. مشاهده انواع و اقسام مغازه‌های فست‌فود، بستنی‌فروشی، غذاپزی حتی کبابی و چلوکبابی نشان از علاقه وافر اهالی این استان به خوراکی دارد.

در آماری که اخیراً از سوی استانداری اعلام شده است، چاقی در اردبیل وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد. به گفته «شفیع شفیعی»، مدیر کل امور اجتماعی استانداری، زنان اردبیل در رتبه اول چاقی کشور و مردان و زنان به طور مشترک در رتبه سوم کشور قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد باید بازنگری اساسی در اصول تغذیه و تحرک اهالی استان انجام شود.

  • خوردن، تفریح جالب اردبیلی‌ها 

  «فینا ناصری»، یکی از بانوان جوان اردبیل، اظهار می‌کند: امروزه غذاهای سنتی اردبیل چندان رایج نیست و بیشتر خانواده‌ها به غذاهای پرچرب مانند فست‌فود یا چلوکباب با کره و روغن زیاد علاقه‌مند هستند و این باعث افزایش وزن اردبیلی‌ها شده است. «احمد فتحی»، یکی دیگر از شهروندان اردبیلی، می‌گوید: اماکن تفریحی در این شهر بسیار کم است و اغلب خانواده‌ها برای تفریح به انواع خوراکی‌خوری‌ها پناه می‌برند. حضور در کبابی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها یکی از تفریحات مردم محسوب می‌شود.   «مجتبی نوری»، یکی دیگر از شهروندان، به سبک زندگی کم‌تحرک اردبیلی‌ها اشاره و عنوان می‌کند: اردبیلی‌ها نه در ورزش‌های منظم، بلکه در تحرک روزانه هم مشکل دارند. آن‌ها استفاده از خودرو شخصی و تاکسی را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ترجیح می‌دهند و این سبک زندگی کم‌تحرک باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود.

  • توصیه‌های شبکه بهداشت

یکی از کارشناسان شبکه بهداشت استان اظهار می‌کند: اکثر مرگ و میرها در استان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که رعایت نکردن میزان قند و شکر، چربی و نمک مصرفی از دلایل اصلی بروز این بیماری‌هاست.   «روح‌بخش خوش‌نفس» با اشاره به تمایل خانواده‌ها به مصرف فست‌فودها و در نتیجه ایجاد چاقی نامناسب در افراد اظهار می‌کند: می‌توان به جای مصرف نمک و قند و شکر و روغن‌های مضر از جایگزین‌های مناسب استفاده کرد. وی با تاکید بر پرهیز از مصرف آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌ها، استفاده از آب‌میوه طبیعی را توصیه می‌کند و می‌افزاید: برخی از انواع قندها به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزی‌ها و سایر مواد غذایی یافت می‌شوند.

این کارشناس با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف روغن‌ها در رژیم غذایی می‌گوید: مصرف زیاد روغن و چربی در بروز سرطان مؤثر است و این در حالی است که روزبه‌روز تمایل خانواده‌ها به مصرف فست‌فودها بیشتر شده است و سرطان معده جزو بیماری‌های شایع استان شده که در کشور جزو چند استان اول است. خوش‌نفس عنوان می‌کند: مردم جامعه نسبت به بیماری‌های واگیردار حساسیت خاصی دارند زیرا این بیماری‌ها زود علائم خود را نشان می‌دهند؛ ولی از آن‌جا که علائم بیماری‌های غیرواگیر دیرتر بروز می‌کنند، مردم اهمیت خاصی به پیشگیری از این بیماری‌ها نمی‌دهند.

  • شکل‌گیری ذائقه افراد در سنین کودکی 

خوش‌نفس عنوان می‌کند: ذائقه افراد در سنین کودکی شکل می‌گیرد، پس ذائقه کودکانمان را باید از ابتدا به مواد غذایی سالم عادت دهیم و غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک می‌تواند سلامت آینده آن‌ها را در آینده تضمین کند. وی در مورد شیوه‌های کاهش مصرف قند و شکر نیز عنوان می‌کند: بهتر است در میان‌وعده‌ها از میوه‌های تازه یا بیسکوئیت‌های سبوس‌دار به جای کیک‌ها و شیرینی‌های تر که پرچرب و شیرین هستند، استفاده شود. باید مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی را نیز کاهش داد و به جای آن آب، دوغ کم‌نمک و آب‌میوه‌های تازه استفاده کرد؛ همچنین چای که از نوشیدنی‌های مورد علاقه مردم است، بهتر است همراه با توت خشک یا کشمش به جای قند و شکر صرف شود.

این کارشناس با تاکید بر ضرورت استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزمره بیان می‌کند: در مصرف لبنیات نیز باید انواع کم‌چرب جایگزین لبنیات پرچرب شود؛ برای مثال پنیر کم‌چرب را به جای پنیر خامه‌ای مصرف کنید و در صورت مصرف سرشیر به مقدار بسیار کم مصرف شود.  خوش‌نفس در مورد نحوه پخت غذاها به مردم اردبیل توصیه می‌کند: از غذاهای آب‌پز، بخارپز، تنوری و کبابی به جای سرخ کردن آن‌ها استفاده کنند؛ مصرف غذاهای آماده را به دلیل وجود روغن و نمک زیاد کاهش و مصرف انواع میوه و سبزی را افزایش دهند. وی می‌افزاید: امروزه شاهد افزایش روزافزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم.

به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند کارخانه‌های مواد غذایی نیز روزبه‌روز محصولات شیرین‌تری به بازار روانه می‌کنند و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است و ما شاهد فعالیت قنادی‌های زیادی در استان هستیم که نشان می‌دهد اردبیلی‌ها به شیرینی علاقه‌مند هستند و این باید کنترل شود و حداقل انواع کم‌شیرین جایگزین شیرینی‌های پرشکر شود.  خوش‌نفس ادامه می‌دهد: همین رژیم غذایی در پوسیدگی دندان نیز تاثیر دارد و به اظهار دندان‌پزشکان اردبیلی‌ها از سلامت دندان کمتری برخوردارند و لازم است شست‌وشوی دهان بعد از مصرف شیرینی‌ها به کودکان آموزش داده شود.

برچسب‌ها