آذر مهاجر- آزاده بهشتی: غروب روز شنبه 20 بهمن باشگاه ایرانیان دبی پذیرای ایران و ساکن در دبی و مسئولین نهادهای ایرانی واقع در امارات بود.

در مراسمی که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل مقام معظم رهبری به عنوان مهمان ویژه و حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی نماینده مقام معظم رهبری، دکتر آصفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارت متحده عربی و خطیب زاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و تعداد زیادی از ایرانیان ساکن دبی، حضور داشتند.

اندکی پیش از شروع مراسم، سالن آمفی تاتر باشگاه ایرانیان دبی مملو از ایرانی بود که برای حضور در مراسم  گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حاضر شده بودند و در این مراسم صمیمانه دکتر حمید رضا آصفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره انقلاب اسالامی و تلاش های دکتر ولایتی در دورانی که بیشتر کشورهای دنیا به لحاظ دیپلماسی علیه کشورمان بودند، صحبت کرد و کوشش 16 ساله وی در به دست گرفتن سکان دیپلماسی کشور ستود.

حمید رضا آصفی با اشاره به دوران حضور دکتر ولایتی در وزارت امور خارجه، گفت: ایشان اداره امور وزارتخانه ای را بر عهده گرفت که جابه جایی نیروهای آن  از ارتش هم بیشتر بود، به عبارتی بعد از انقلاب اسلامی ایرانی وزارت امور خارجه نیازمند تربیت نیروهایی بود که بتوانند در این حوزه به انقلاب و جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند, دکتر ولایتی توفیق این کار را پیدا کرد و باید از این بابت به ایشان تبریک گفت.

آصفی از دکتر در خواست کرد برای ایران حاضر در سالن آمفی تاتر باشگاه ایرانیان در دبی سخنرانی کند.

پیش از آنکه دکتر ولایتی درباره انقلاب و خاطراتش از این دوران و روزهایی که پشت سر گذاشته، نماهنگی از سرودهای انقلابی به همراه تصاویری از حضور مردم در مراسم استقبال از امام خمینی(ره) پس از سالها تبعید به ایران پخش شد.

دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل مقام معظم رهبری، به بهانه این بزرگداشت به مسله انقلاب و دلایل وقوع و تاثیر آن در سرنوشت مردم پرداخت، او با طرح این سوال که چه نیازی به انقلاب بود گفت: در جامعه ای که سیر حکومت و کشورداری به انحطاط برسد اگر تحولی صورت نگیرد همه آن کشور استقلال و تمایت ارضی خود را از دست خواهد داد.

او به چند نمونه از انقلاب های دنیا از جمله انقلاب عثمانی، ایستادگی مردم چین در برابر کشتیهای حامل تریاک انگلیسی، انقلاب گاندی در هند، انقلاب بلشویکی در روسیه و انقلاب فرانسه اشاره کرد و ادامه داد: این انقلابها بود که باعث شد، ترکیه، چین، هند روسیه و فرانسه به کشورهای مستقلی تبدیل شوند که امروز می بینیم.

ولایتی برای روشن کردن ذهن حاضران و بخصوص جوانان به بخشی از کتاب پاسخ به تاریخ نوشته محمد رضا پهلوی اشاره کرد که در آن محمد رضا پهلوی با گلایه از امریکا گفته است که سفیر امریکا از او خواسته از ایران برود و جالب اینجاست که شاه ایران تحت سلطه امریکا و به دستور سفیر این کشور در ایران از کشور فرار کرد، به اعتقاد ولایتی همین مساله به تنهایی کافی است تا میزان ضعف و ناتوانی شاه ایران در اداره کشور و فرمان برداری او از کشورهایی چون آمریکا مشخص شود.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری ضمن تعریف خاطراتی از مدیران و مسوولین مقتدر جمهوری اسلامی ایران بخصوص در سالهای بعد از انقلاب و در دوران سخت جنگ تحمیلی به این نتیجه رسید که انقلاب سال 57 برای استقلال ملت ایران ضرورتی انکار ناپذیر بود.

دکتر علی اکبر ولایتی با تاکید بر فلسفه شکل گیری انقلاب اسلامی ایران برای حفظ ملیت و تمامیت ارضی این کشور افزود: هر ایرانی چه با حکوت اسلامی در ایران موافق باشد یا نباشد به تمامیت ارضی کشورش اهمیت می دهد.

حکومت اسلامی در ایران در سخت ترین دوران ها و در طول جنگی که بعد از جنگ های جهانی اول و دوم طولانی ترین جنگ دنیا بود، توانست تمایت ارضی کشور را حفظ کند و پس از 200 سال جنگی به ایران تحمیل شد که تکه ای  خاک ایران از آن جدا نشد.

بنابراین چه کسانی که با حکومت اسلامی موافق باشند با نباشند نمی توانند، قدرت و اقتدار این حکومت را نادیده بگیرند.

او در پایان سخنانش به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با تعیین بهترین استراتژی برای این انقلاب توانست حکومتی تشکیل دهد که ضمن اقتدار و توانمندی با صلح و حسن هم جواری در منطقه حضور موثری داشته باشد.

مهم‌ترین تاکتیک امام خمینی (ره) این بود که انقلاب اسلامی ایران را مردمی کرد و این تاکتیک در انتفاضه اول و دوم فلسطین به کار گرفته شد  و نشان داد که همچنان می تواند بهترین تکنیک برای رسیدن به استقلال است.

او انقلاب ایران را انقلابی بی سابقه دانست که تقلید از سایر از انقلابهای جهان نبود و ایدئولوژی آن منحصر به خودش بود. سخنان دکتر ولایتی بارها با تشویق حضار مواجه شد و در پایان مراسم مهمان و مسوولین در کنار هم در محوطه باز باشگاه ایرانیان پذیرایی شدند.

در حاشیه

- مهمانان جشن بزرگداشت بیست و نهمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی از حضور در این مراسم را فرصت مغتنمی برای یاد آوری روزهای پرشکوه پیروزی انقلاب و دیدار با یکی از فعالان انقلاب اسلامی ایران می دانستند.

- مشیرزاده که با همسرش یکسال است در دبی ساکن شده، در مورد حضور در این مراسم گفت: گردهمایی هایی که به ویژه بهانه های انقلابی دارد، برای ما که از کشورمان دوریم بیش از هر چیز فرصت مناسبی است تا سرمایه عظیمی به نام جمهوری اسلامی را از یاد نبریم.

- فیصل آبادی که از حضور دکتر ولایتی در جشن پیروزی انقلاب خوشحال بود نیز گفت: ملاقات با افرادی که در آن سالها نقش کلیدی در هدایت افکار عمومی به سمت و سوی مناسب را داشته این امید را در دل ما زنده می کند که نباید از داشته هایی که شاید به جرات می توان گفت سایر کشورها از آن بی بهره هستند، غافل شویم.

- سلمان پور که سومین سال است در یکی از مجتمع های آموزش ایران در دبی، فعالیت می کند، به مقایسه جشن سال گذشته با امسال پرداخت و گفت: سال گذشته یکی از مورخین انقلاب مهمان این مراسم بود و امسال هم دکتر ولایتی درباره تاریخ انقلاب اطلاعات خوبی به ما داد.

- شیطنتهای بچگانه کودکانی که برخی از آنها متولد امارت متحد عربی هستند با والدینشان در این مراسم در کنار اطلاعات آنها از تاریخ انقلاب اسلامی و اتفاقات آن سال موضوعی بود که به سادگی نمی شود از کنار آن گذشت.

منبع : همشهری امارات

برچسب‌ها