همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: برای نگهداری اسناد و آثار شهدا و ایثارگران نیازمند ایجاد یک مرکز ملی در کشور هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن کاویانی راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اسناد و آثار فراوانی مانند دست نوشته، وصیت نامه شهدا و هزاران اثر دیگر از شهدا و ایثارگران در کشور موجود است و تاکنون ۹ میلیون آنها جمع‌آوری شده است، می‌بایست در یک مرکز ملی این آثار نگهداری شود تا مردم هم بتوانند البته به صورت الکترونیکی از این آثار استفاده و بهره کافی ببرند.

وی تصریح کرد: چون اسناد و آثار شهدا محل نگهداری و امکانات خاص می‌خواهد نمی‌توان این اسناد را به صورت دستی در اختیار مردم قرار داد و معتقدیم فیزیک سند نمی‌شود در اختیار هیچ فردی قرار داده شود بلکه باید به صورت الکترونیکی در معرض دید عموم باشد.

کاویانی راد افزود: اکنون آرشیو اسناد و وصایای شهدا و ایثارگران از نظر حرفه‌ای، استانداردهای بین المللی لازم را برای نگهداری دارد، حتی این اسناد به صورت دستی مرمت شده اما نگهداری آنها سخت است و طبیعی نیست که افراد دسترسی به اصل سند داشته باشند.

وی اضافه کرد: اسناد و آثار ایثار و شهادت باید در قالب یک مرکز ملی ساماندهی شود و این یک ایراد است که ما مساله نگهداری از اسناد را یک ماموریت سازمانی تلقی کنیم بلکه باید یک ماموریت ملی باشد. ما تلاش می کنیم با ارائه موضوع و طرح مساله با نهادهای مختلف این کار را انجام دهیم تا در کشور به صورت کلان و ملی یک مرکز ملی اسناد و آثار شهدا و ایثارگران ایجاد شود تا همه داشته‌ها در آن نگهداری مدیریت و عرضه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موزه شهدا در برخی از استان‌های کشور به ویژه تهران وجود دارد اما معتقدیم برای نگهداری بهتر آثار شهدا و ایثارگران باید یک مرکز ملی اسناد و آثار شهدا در کشور وجود داشته باشد.

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۳۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

شمار کل جانبازان کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می‌رسد. ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر (۵۹ درصد) جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر (۴۱ درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

برچسب‌ها