همشهری آنلاین: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: بارش‌ها از مهم‌ترین دلایل اثر بخشی افزایش تراز دریاچه ارومیه است.

به گزارش ایسنا، فرهاد سرخوش با بیان این که اثربخشی بارش‌ها در افزایش حجم و مساحت دریاچه ارومیه غیر قابل انکار است، افزود: حوضه آبریز دریاچه ارومیه حوضه‌ای بسته و از محدوده خود تغذیه می‌شود بنابر این رهاسازی آب و هدایت روان‌اب‌ها، عامل اصلی افزایش تراز دریاچه است چرا که تاکنون هیچ پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه افتتاح نشده و تامین آب از این دو طریق انجام می‌شود.

وی با بیان این که بارش‌ها سبب تغذیه آب خوان‌ها و آب‌های سطحی می‌شود ادامه داد: در سال آبی گذشته حجم آب دریاچه کم‌تر از یک میلیارد مترمکعب بوده که با افزایش بارش‌ها و هدایت رواناب و رهاسازی‌ها امروز حجم دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

سرخوش با اشاره به رهاسازی سدهای استان در دو مرحله در سال‌ جاری به سمت دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: طی دو مرحله رهاسازی از سدهای استان ۳۴۵ میلیون مترمکعب آب به سمت پیکره رهاسازی شده که رهاسازی سد مهاباد و ساروق تکاب در حال انجام است.

وی با اشاره به این که تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۹ است، گفت: تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ سانتی‌متر افزایش داشته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۳۳۴ کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱۷ کیلومتر مربع افزایش داشته است.