همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از سه هزار پرنده مهاجر امسال با شروع فصل مهاجرت پرندگان وارد تالاب یوسف کند این شهرستان شدند.

به گزارش ایرنا، فاروق سخنور روز دوشنبه گفت: این پرندگان مهاجر شامل انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز، سرحنایی و نوک پهن است.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: بارش‌های پاییزه و رهاسازی آب سد مهاباد باعث شده این تالاب در طول سال دارای آب مناسب باشد و به همین خاطر علاوه بر پرندگان مهاجر برخی پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله کشیم و چنگر به عنوان پرندگان بومی در این تالاب حضور داشته باشند.

سخنور گفت: با توجه به وجود سد انحرافی یوسف کند و قرار گرفتن تالاب در مسیر جاده مهاباد، ارومیه و دسترسی آسان به آن، این تالاب نقش مهمی در جذب گردشگر در این منطقه داشته است.

به گزارش ایرنا، تالاب یوسف کند (حسن خان) در نزدیکی روستای یوسف کند و در حاشیه رودخانه مهاباد واقع شده و بیش از 37 هکتار مساحت دارد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب یوسف کند، تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، گروس، داشخانه و قره قشلاق وجود دارد که در این میان، تالاب‌های کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالاب‌های بین‌المللی هستند.

مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

برچسب‌ها