رضا نیک نام-خبرنگار:وقتی کم‌سن بود با دیدن پرندگان و حیوانات در اطراف خانه یا محله‌اش حسابی به وجد می‌آمد و با ذوق سمت‌شان می‌دوید، اما کافی بود یکی از آنها را آسیب‌دیده ببیند.

غمگین می‌شد و با دست‌های کوچکش، مرهمی برای زخم‌هایشان می‌بست. پدرش پزشک بود و بیشتر بستگان و فامیل‌هایش نیز در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول به کار بودند. اینها باعث شد تا مداوای حیوانات را در زندگی‌اش تجربه کند و اینک رشته دامپزشکی را به پایان رسانده و در منطقه محل سکونتش، مرکزی برای مداوا و نجات پرندگان و حیوانات شهر و باغ‌وحش‌ها راه‌اندازی کرده است. «علی حسینیان» متولد سال1366 است و همراه با خانواده‌اش در محله هروی منطقه4 زندگی می‌کند.

بیشتر وقتش را صرف مداوای حیوانات بیمار و زخمی کرده و در صورت نیاز برایشان دارو تجویز یا آنها را بستری می‌کند. بیماران گوناگونی دارد؛ از پرندگان آسیب‌دیده و بیمار تا گربه‌ها و دیگر حیوانات خانگی. البته حیوانات و جاندارانی هم که در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند، تحت مراقبت و درمان «علی حسینیان» قرار می‌گیرند.

او عنوان می‌کند که این روزها رفتار شهروندان با حیوانات مهربان‌تر شده و می‌گوید: «هرچند وجود گربه‌ها در کوچه و خیابان‌ها و نزدیکی محل زندگی انسان‌ها می‌تواند بیماری و خطراتی را برای ساکنان به همراه داشته باشد، اما بدون‌‌‌ تردید نمی‌توان با دیدن این حیوانان زبان‌بسته که دست و پایشان شکسته و آسیب‌دیده، بی‌تفاوت از کنارشان گذشت.

برای همین همه روزه افراد زیادی با این حیوانات آسیب‌دیده به اینجا می‌آیند و نه تنها از وقت خود، بلکه حاضرند تا مداوای کامل و رهاسازی آنها، هزینه زیادی صرف کنند. اینها نشانگر مهر و محبت شهروندان با حیوانات است. بیشتر این حیوانات آسیب‌دیده را حامیان حیوانات از مناطق جنوبی شهر مثل یافت‌آباد، عبدل‌آباد، شمشیری و حتی روستاهای حاشیه تهران برای مداوا می‌آورند که به دلیل برخورد با خودروهای عبوری در جاده‌های حاشیه شهر آسیب دیده‌اند.» حسینیان با بیان اینکه مداوا و نجات حیوانات آسیب‌دیده حال خوبی به او می‌دهد، عنوان می‌کند که پدر، مادر، خواهر و به‌خصوص همسر خواهرش «حسین ایران‌نژاد» نیز به جمع گروه حامیان و دوستداران حیوانات پیوسته‌اند و در این زمینه کارهای خیرخواهانه‌ای انجام می‌دهند.»

  • درمان حیوانات در محله

فعالیت‌های حسینیان به محل کارش محدوده نشده و زمانی هم که در خانه و محله‌اش حضور دارد، به این کارها می‌پردازد؛ چراکه ساکنان محله هروی با کارهایش آشنایی دارند و وقتی حیوان یا پرنده آسیب‌دیده‌ای در محله پیدا می‌کنند، سراغش می‌آیند تا برای درمانش دست به کار شود. او عنوان می‌کند باید برای همه حیوانات و پرندگانی که تحت مداوا و درمان قرار می‌گیرند، پرونده و شناسنامه سلامت صادر شود.

حتی برای گربه‌های صدمه دیده که در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها بر اثر برخورد خودروها مجروح می‌شوند، باید این مرحله از کار انجام شود. به این منظور و برای تسهیل در کار شهروندان که دوستدار حیوانات هستند، آمبولانس ویژه حمل حیوانات و پرندگان راه‌اندازی کرده که به نقاط مختلف شهر عازم می‌شود و دامپزشک و کادر درمانی پس از انجام کارهای ضروری مثل آتل‌بندی، پانسمان زخم و... درصورت نیاز پرندگان وحیوانات آسیب‌دیده و بیمار را به دامپزشکی منتقل می‌کند تا پس از تشکیل پرونده، معاینه بالینی و آزمایش بستری شوند.

در شهر شلوغ و پرتراکمی مثل تهران، برخی حیوانات و پرندگان با مردم زندگی و همزیستی مسالمت‌آمیزی پیدا کرده‌اند. نمونه‌اش گربه‌ها، پرندگانی مثل قمری و کبوتر و حیواناتی از جمله گربه‌ها و سگ‌ها هستند. «اکرم کامرانی» که گربه‌ای آسیب‌دیده همراه آورده تا حسینیان مداوا کند، می‌گوید: «دانشجوی رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران هستم و در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی خیابان کارگر زندگی می‌کنم. این گربه را در حیاط خوابگاه پیدا کردم. صورتش زخمی و چشمش کمی متورم شده است و نیاز به درمان دارد.» به گفته حسینیان، تعداد افرادی مثل کامرانی زیاد هستند که به این مرکز مراجعه می‌کنند.

  • آهو خانم دوباره سر پا شد

بخشی از بیمارانی که حسینیان به مداوای آنها می‌پردازد، حیوانات و جانورانی‌اند که در باغ‌وحش‌های تهران نگهداری می‌شوند و به دلایل مختلف آسیب می‌بینند. او می‌گوید: «چند هفته پیش کارکنان باغ‌وحش تهران آهویی را که یکی از پاهایش شکسته بود به اینجا آوردند. آهوی آسیب‌دیده خیلی درد می‌کشید و شاهد بودم خیلی از مراجعان نگران او شده و برای سلامتی‌اش دعا می‌کردند. آهو در فرهنگ ما ارزش معنوی زیادی دارد و ما را یاد امام رضا(ع) می‌اندازد. به هر حال آهو تحت مداوا و درمان قرار گرفت و پای شکسته‌اش را گچ گرفتیم. چند روزی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و دوباره توانست پیش بچه‌هایش برود. دیدن این لحظات بسیار لذت‌بخش است که نمی‌توان توصیف کرد.»