همشهری آنلاین: سیمای معلولیت در سینما تالیف پریسا افتخار با مقدمه‌ای از دکتر محمدسلطانی‌فر توسط سیمای شرق به چاپ رسیده است.

تجربه‌ شخصی دکتر پریسا افتخار پس از سانحۀ تصادف و معلولیت ِمتعاقبِ آن دلیلی شد تا چراغ سؤال‌های مرتبط با چیستی و هستی زندگی در ذهن او روشن شود و به نوشتن این کتاب بیانجامد.

افراد معلول، یک گروه اجتماعی محسوب می‌شوند که از منظر جامعه‌شناختی صرفاً یک کمیت نیستند تا به‌عنوان عدد و رقم در آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها لحاظ شوند. این افراد نیز درون یک کل از جامعه زندگی می‌کنند و مانند تمام گروه‌های دیگر که ابعاد فیزیکی و روانی مختلفی دارند، دارای حق و حقوق خاص خود هستند. لذا این کتاب با وارد کردن مبحث رسانه و به‌ویژه سینما سعی دارد در شیوۀ بازنمایی افراد معلول و تغییر کیفیت زندگی آن‌ها موثر واقع شود. نکته‌ دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده قابل‌تامل بودن نحوۀ تعامل رسانه‌ها با افراد معلول و معلولیت است که ابتدا با تعریف مفاهیم مرتبط با این حوزه ابهام و پیچیدگی را از آن دور می‌کند.

پریسا افتخار تلاش کرده است ابتدا به تاریخچۀ معلولیت، الگوهای معلولیت، سینمای معلولیت و نگرش‌های تاریخی و تعاریف مرتبط با آن بپردازد تا ابهامات، کژی‌ها و نادرستی‌های احتمالی در ذهن مخاطب از بین برود و ادامۀ مسیر با شناختی نسبتاً صحیح‌تر پیموده شود. در گام بعدی، هدف این بوده که با عرضۀ چهارچوبی برای سنجش ِنحوۀ بازنمایی معلولیت، ابزاری در اختیار فیلم‌سازان، کارگردانان، دست‌اندرکاران، عوامل و پژوهشگران حوزۀ رسانه، به‌ویژه سینما و تلوزیون قرار گیرد تا از طریق آن بتوانند هرگونه اثر سینمایی یا تلویزیونی را از نظرِ نوع و نحوۀ بازنمایی معلولیت ارزیابی کنند. در پایان نیز چهار فیلم سینمایی به‌عنوان نمونه و کار عملی بررسی شده‌اند.

کتاب سیمای معلولیت در 140 صفحه و با قیمت 15000تومان توسط انتشارات سیمای شرق، ناشر تخصصی کتاب‌های حوزه رسانه، ارتباطات و روابط‌عمومی در تابستان 1397 به چاپ رسیده است.