تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱

همشهری آنلاین: فلسفه شب‌های قدر، زدودن گناه و توبه و آغاز بندگی است از این رو قدردان شب‌های قدر باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد دارستانی در آیین احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در جمع مشتاقان و نمازگزاران در مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: شب های قدر دارای منزلت و جایگاهی بس عظیم است.

حجت الاسلام دارستانی افزود: فلسفه شب‌های قدر، زدودن گناه و توبه و آغاز بندگی است از این رو قدردان شب های قدر باشیم. در شب قدر انسان مومن اعتراف می‌کند که به واسطه گناه و سرپیچی از فرامین الهی به خود ظلم و ستم روا داشته است؛ مهم ترین عامل گرایش انسان به گناه و معصیت جهل و نادانی است به همین دلیل باید از جهل خویش به خدای متعال پناه ببریم؛ مومنان در این شب‌های ارزشمند از خدا طلب مغفرت می کنند و می‌خواهند که جهل و گمراهی را از آن ها دور کند.

حجت الاسلام دارستانی یادآور شد: خداوند آنقدر متعال و بزرگ و بخشنده است که حتی بنده‌ای که خطا کرده و به زمین خورده است را دوست دارد و عزیز می‌شمارد؛ همان طور که والدینی که فرزندشان بیشتر از همه دچار زیان و نقصان است را حمایت می‌کنند تا به مسیر اصلی زندگی‌اش بازگردد خداوند نیز در برابر زیان کاران چنین رفتار می کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: توبه را در همه لحظه‌های زندگی خود مورد توجه و عنایت قرار دهید تا مورد لطف خداوند قرار گیرید؛ گناهکارانی که پشیمان هستند شب‌های قدر ناب‌ترین زمان و فرصت برای بازگشت و استغفار آن‌هاست؛ در این شب منادی، ندا سر می‌دهد که خداوند همه گناهان را بخشید اوست که عذر ما را می‌پذیرد و توبه ما را قبول می کند؛ در زندگی فرصت هایی فراهم می شود که انسان مورد رحمت الهی قرار گیرد چنین شب‌هایی پربرکت و بزرگ و سراسر نور است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: باید بدانیم منظور از بندگی خداوند چیست اگر هدف از بندگی را فهمیدیم از نقصان دور می‌شویم؛ آنانی به منفعت دست می‌یابند که غرق در بندگی می شوند و از سرپیچی دستورات الهی دوری می‌گزینند.

حجت الاسلام دارستانی عنوان کرد: انسان‌هایی در بندگی نمره قبولی می گیرند که همه کاستی‌ها و نداری‌ها را می‌پذیرند؛ باید خودمان را بیشتر محتاج خدا ببینم.

این استاد حوزه تصریح کرد: در این شب‌ها ارتباط خود را با خدا محکم سازیم و خود را به اهل بیت(ع) نزدیک تر کنیم و دست از غرور شسته و عشق خدا را سرمایه زندگی قرار دهیم تا آثار و برکات آن را در زندگی لمس کنیم.