رضا زندی-روزنامه نگار: نمایندگان بخش خصوصی ایران و اتحادیه اروپا،با همراهی مقامات دولتی ۲ طرف دیروز برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام، در شهر بروکسل گرد هم آمدند.

در این اجلاس یک روزه، نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه، نفت و بانک مرکزی ایران، با نمایندگان عالی رتبه اتحادیه اروپا و نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی ملاقات کردند. نمایندگان بخش های خصوصی ایران و اروپا نیز با هدف ترسیم «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام » به این نشست دعوت شده بودند.

به گزارش خبرنگار همشهری، برای محافظت از دستاوردهای نشست اقتصادی ایران و اروپا، این اجلاس بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است. یک مقام اروپایی شرکت کننده، نشست «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام » را یک گام جدی و سازنده برای «اعتمادسازی دو جانبه » توصیف کرد.

نمایندگان اتحادیه اروپا در این اجلاس تأکید کرده اند که اجرای کامل توافق برجام برای تأمین امنیت اروپا و امنیت منطقه اساسی است. یک مقام اروپایی که برگزار کنندگان اجلاس، به دلیل حساسیت شرایط، مایل نبودند نامش در خبر ذکر شود، تأکید کرد:

«برجام، بر دو محور مرتبط با فناوری هسته ای ایران و رفع تحریم ها استوار است. بنابراین، برگزاری جلساتی که به استمرار انتفاع ایران از برجام کمک کند، از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار است. »

علاوه بر نمایندگان بخش های سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگانی نیز از بخش های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا در نشست دیروز بروکسل شرکت کردند. همچنین نمایندگان کشورهای اتریش، بلژیک، فنلاند، دانمارک، هلند، ایتالیا، سوئیس، سوئد، فرانسه و انگلیس از حاضران در جلسه بودند.

استمرار روابط بانکی ایران و اروپا، حفظ کانال‌های تأمین مالی اروپایی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، بررسی راهکارهای کاهش تأثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه بخش‌های اقتصادی اروپایی که در تجارت با ایران هستند و چالش‌های حقوقی پیش رو، اهم موضوعات مطرح شده در اجلاس چندجانبه «افق اقتصاد ایران، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام» بود.

حفظ مسیرهای قانونی فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی به ایران، اهمیت استمرار اصلاحات درونی در اقتصاد ایران و تقویت ساختارهای شفاف‌سازی‌ تجارت در ایران ازجمله دیگر موضوعات مطرح شده در نشست بروکسل بود.