همشهری آنلاین: به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی۲۶ اردیبهشت در موزه فرش ایران، فرش میرزا کوچک جنگلی با قدمت ۱۱۰ سال رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و در موزه فرش ایران، از فرشی با قدمت حدود ۱۱۰ سال مزین به تصویر میرزا کوچک جنگلی رونمایی می‌شود.

این فرش که تخمین زده می‌شود بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰ خورشیدی و در زمان حیات میرزا کوچک، رهبر جنبش جنگل در گیلان(۱۲۹۷ تا ۱۳۰۰) بافته شده باشد، منقش به تصویر میرزا کوچک جنگلی و در قابی از شعر به خط نستعلیق مزین است.

بافنده این فرش فردی بنام «ملا محمود مدیحی» از مدیحه‌سرایان و فرشبافان کاشان بوده و اشعاری را که خود در وصف این آزادیخواه سروده است، دور تا دور این فرش بافته است. ابعاد این فرش، ۲ ٫ ۲۰ در ۱ ٫ ۳۰ سانتی‌متر است و هم‌اکنون متعلق به یک ایرانی مقیم استرالیا بنام کرکی است.

در مراسم رونمایی این فرش نفیس که به همت سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری تهران و موزه فرش ایران برگزار می‌شود. دکتر «توفیق هاشم‌پور سبحانی» استاد ادبیات، اشعار بافته فرش را قرائت خواهد کرد و دکتر «سروش اکبرزاده»، دبیر اجرایی سلسله همایش‌های نهضت جنگل در رشت، پیرامون اهداف و آرمان‌های این جنبش مردمی به رهبری میرزا کوچک جنگلی سخنرانی می‌کند.

یک مجموعه دار خصوصی گیلانی قرار است این فرش نفیس را خریداری و به گیلان باز گردان .

آئین رونمایی از این فرش نفیس روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۴ در موزه فرش ایران(تهران، ضلع شمالی پارک لاله)برگزار می‌شود.