همشهری آنلاین: دستورالعمل تجویز و مصرف هشت قلم آنتی‌بیوتیک پر‌هزینه ابلاغ شد.

به گزارش همشهري آنلاين، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اين دستورالعمل، با همکاری سازمان غذا و دارو و انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری در راستای مدیریت بهینه هزینه‌های خدمات سلامت و کاهش بروز مقاومت میکروبی، تدوین و ابلاغ شد.

قاسم جان بابایی افزود: امیدواریم با مدیریت تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بتوانیم مقاومت میکروبی را کاهش دهیم.

او بر برنامه ریزی در تجویز و مصرف دارو تاكيد كرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی را یکی از بزرگترین خطرات تهدید کننده سلامت عمومی جهان اعلام کرد و تجویز و مصرف بیش از حد و خودسرانه را یکی از دلایل مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌‍داند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌های نسل جدید و گران قیمت، علاوه بر تحمیل هزینه به بیمار و نظام درمانی کشور، موجب بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در سطح جامعه می‌شود و در آینده، درمان بیماری‌های عفونی و واگیردار را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

جان بابایی تاکید کرد: یکی از سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها به تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک اختصاص خواهد یافت و رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس این سنجه انجام خواهد شد بنابراین لازم است مهارت کادر درمان نیز بهبود یابد.

او افزود: بیمارستان و دانشگاه‌های علوم پزشکی که بتوانند مصرف آنتی‌بیوتیک، ملزومات و داروها را مدیریت کنند، در حقیقت امنیت و ایمنی بیمار را فراهم آورده اند.